150 lat Opla

150 lat Opla
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

31 grudnia o północy pracownicy Opla wzniosą toast za Nowy Rok oraz rozpoczynający się właśnie rok obchodów 150-lecia istnienia firmy. W 1862 r. założyciel firmy - Adam Opel, nie przypuszczał, że pewnego dnia jego firma stanie się jednym z największych producentów samochodów w Europie.

W roku 1862 Adam Opel w zakładzie ślusarskim swojego ojca w niemieckim Rüsselsheim zaczyna konstruować maszyny do szycia. Wkrótce potem zaczyna sprzedawać rowery i w roku 1886 na rynek wchodzi pierwszy model "Velociped". W latach dwudziestych ubiegłego stulecia Opel jest już największym producentem rowerów na świecie. W międzyczasie do listy produktów dochodzą jeszcze motorowery. Motoryzacyjna historia Opla rozpoczyna się w 1899 r., co sprawia, że po firmie Daimler-Benz jest to drugi najstarszy, wciąż istniejący producent samochodów w Niemczech.

Jesienią 1902 r. Opel prezentuje model "Lutzmann Patent-MotorWagen" z silnikiem o mocy 10/12 KM. Do 1906 r. z linii produkcyjnej zjeżdża ponad 1 000 takich pojazdów. Do roku 1914 Opel wyprzedza wszystkie konkurencyjne firmy i jest największym producentem samochodów w Niemczech. Marka staje się znana jako producent popularnych i niedrogich modeli, takich jak "Doktorwagen" (1909) lub "Puppchen" (1914). Modele te stanowią fundament filozofii Opla, jakim jest produkcja wysokiej jakości, niezawodnych i niedrogich pojazdów dla szerokiej rzeszy klientów.

W latach dwudziestych ubiegłego wieku zrodził się duch, który po dziś dzień wytycza drogę Opla. Jest to era modelu "Laubfrosch" (żabki) i "Rakete" (rakiety). Mały Opel z silnikiem o mocy 4/12 KM ze względu na jasnozielony kolor znany jest jako żabka. Od tego samochodu w 1924 r. rozpoczyna się historia zautomatyzowanej linii montażowej Opla. W 1928 r. rakieta Opla bije rekord prędkości na torze wyścigowym Avus w Berlinie. Fritz von Opel osiąga prędkość 238 km/h. Rok później Opel wzbija się w powietrze: z ogromnego placu we Frankfurcie startuje Opel-Sander Rak1, rakieta odbywająca pierwszy na świecie, aczkolwiek krótki lot z załogą na pokładzie.

Rok 1929 to początek ciężkich czasów dla przemysłu motoryzacyjnego. Podczas globalnego kryzysu gospodarczego miliony ludzi traci pracę. Pod koniec burzliwych lat dwudziestych światowa gospodarka rozpada się niczym domek z kart. Jednak Opel szybko reaguje na zaistniałą sytuację i znajduje silnego partnera w amerykańskim gigancie - General Motors. Producent samochodów z Rüsselsheim umacnia swoją pozycję na rynku i w roku 1935 jego roczna produkcja wzrasta do ponad 100 000 samochodów. Wśród produktów znajduje się ciężarówka "Blitz", która produkowana jest w fabryce w Brandenburgii. Wtedy właśnie producent z Rüsselsheim wprowadza techniczną innowację: Olympia jest pierwszym niemieckim samochodem produkcyjnym z nadwoziem samonośnym w całości wykonanym ze stali. Rok później firma ta tworzy fundament, na którym opiera się jej sukces w klasie samochodów kompaktowych, trwający przez 75 lat aż do dziś. Tradycja obecnej rodziny modelu Astra wywodzi się z pierwszego Opla Kadetta. Do 1936 r. Opel jest największym producentem samochodów w Europie przy rocznej produkcji przekraczającej 120 000 szt.

Po zawieszeniu produkcji cywilnej w roku, w którym rozpoczęła się wojna, Opel wznawia pracę w okresie rekonstrukcji Niemiec. Niemiecki cud gospodarczy kojarzony jest z wieloma modelami Opla, takimi jak Rekord, Olympia Rekord, Rekord P1 oraz Kapitän, podczas gdy wiele gospodarstw domowych wyposażone jest w lodówki firmy Opel.

W 1962 r. otwarta została druga fabryka Opla w Bochum, co zbiegło się w czasie z 100. rocznicą powstania firmy. W fabryce tej produkowany jest nowy Opel Kadett. W latach 60. powstaje wiele nowych modeli, które umacniają sportową i pełną emocji reputację Opla, w tym legendarne i ikoniczne modele Manta i GT.

W 1971 r. z linii montażowej zjeżdża dziesięciomilionowy Opel. W roku tym George von Opel bije rekord prędkości samochodem zasilanym akumulatorem, osiągając 188 km/h. To dowód, że inżynierowie Opla myśleli o samochodach elektrycznych kilkadziesiąt lat wcześniej niż ktokolwiek inny.
W roku 1972 Opel ma 20,4% udział w rynku niemieckim. W Rüsselsheim powstaje nowa gama modeli. Współczynnik oporu powietrza Kadetta piątej generacji, po raz pierwszy z napędem na przednie koła, wynosi tylko CD 0,39, co sprawia, że jest to jeden z najbardziej aerodynamicznych kompaktowych samochodów. Te parametry wyróżniają następnie Omegę A (CD 0,28) i Kalibrę (CD 0,26). W latach 80. najważniejszą kwestią staje się kontrola poziomu emisji. Producent z Rüsselsheim jest pierwszą Niemiecką firmą oferującą kompletną flotę samochodów z katalizatorami. Od 1989 r. wszystkie modele Opla są wyposażone w tę technologię.

W 1991 r. oplowski system bezpieczeństwa debiutuje w Astrze. Obejmuje on elementy ochraniające przed siłą bocznego uderzenia, wzmocnioną konstrukcję siedzeń oraz napinacze pasów. Potem, nowa Fronterastaje się protoplastą kategorii SUV. W roku 1992 Opel otwiera bramy fabryki w Eisenach - wówczas najnowocześniejszej fabryki na świecie. Następnie firma wprowadza kilka modeli: w roku 1997 Opel staje się pierwszym europejskim producentem, który oddając do użytku Corsę, oferuje trzycylindrową jednostkę napędową.

W 1999 r. swój debiut ma Zafira. Również w latach 90. otwarta zostaja fabryka Opla w Gliwicach, która jako najnowocześniejszy zakład jest obecnie jedynym producentem nowej Astry GTC. Firma z Rüsselsheim przygotowuje się do ataku w segmencie kompaktowych monocabów oraz wyznacza nowe trendy w kwestii elastyczności wnętrza samochodów rodzinnych.

Wprowadzając w 2008 r. Insignię, Opel zmienia wizerunek marki. Nowe flagowe modele dają początek nowej filozofii: "połączenie rzeźbiarskich kształtów z niemiecką precyzją”. Idea ta kontynuowana jest w najnowszej Zafirze Tourer i Astrze GTC.

Opel i jego siostrzana, brytyjska marka Vauxhall obecnie prowadzą sprzedaż samochodów w ponad 40 krajach. Firma ta w fabrykach i ośrodkach inżynieryjnych zatrudnia ok. 40 500 osób w 6 krajach Europy. W roku 2010 Opel/Vauxhall sprzedał ponad 1,1 mln samochodów osobowych i lekkich dostawczych i osiągnął 6,2% udziału w rynku w Europie.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 150 lat Opla

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!