PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

18 mln sprzedanych aut to już historia

Autor: wnp.pl (AG)
09-05-2014 18:29
18 mln sprzedanych aut to już historia
Fot. PTWP (Michał Niwicz)

Rynek samochodowy staje się obszarem występowania produktów wysokospecjalizowanych. Wystarczy przytoczyć przykład jednego modelu auta, występującego w kilku odmianach nadwoziowych, kilkunastu wersjach napędowych i kilkudziesięciu opcjach wyposażeniowych.

Motoryzacja po kryzysowych przygodach trzyma się mocniej głównie dzięki rynkom: azjatyckim i amerykańskim. - Koncerny samochodowe wiele zawdzięczają zwłaszcza Chińczykom, którzy kupili nawet więcej niż klienci w USA, mówił podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. - Do tego rynek Ameryki Południowej stabilny, a Europa - mimo wzrostów (8% auta osobowe, 9% dostawcze) - w szarym ogonie. Dokąd to zmierza? - pyta J.Faryś. I od razu uzupełnia: - Rok 2006 - globalna sprzedaż 18 mln samochodów; rok 2013 - 13 mln. I nie zanosi się na więcej. Europejczycy z teoretycznie bogatego Zachodu coraz częściej dochodzą do wniosku, że samochód niekoniecznie trzeba zmieniać co 2-3 lata, a poza tym wpływają na nich środowiska, które intensywnie sugerują im użycie innych źródeł transportu. Poza tym coraz więcej rzeczy można załatwić bez ruszania się z miejsca, np. dzięki Internetowi.
Co do lansowanej mody na pojazdy elektryczne: to z pewnością bardzo dobra propozycja dla różnego rodzaju służb miejskich, które nie wykonują dużych dziennych przebiegów, albo poruszają się po określonym obszarze, a stosunkowo łatwo mogą e-samochód, e-autobus, e-furgonetkę naładować. w przypadku samochodu osobowego - użytkownicy cenią tanią eksploatację ale potrzebują też dalekiego zasięgu i łatwego, szybkiego ładowania. Dyskusja nt. e-aut ruszyła gdy pojawiły się wątpliwości co do kosztów i zasobów ropy naftowej. Zaczęło się więc poszukiwanie alternatywnego napędu. Jak mówi szef PZPM, pojazd elektryczny nie jest wciąż rozwiązaniem masowym, mimo że cena za kilometr jest 5-10 razy niższa niż dla napędu konwencjonalnego. Gdyby jednak e-auta stały się tanie i masowe rządy na pewno nam to wyrównają, dodaje Faryś. I dalej: - Emisja - owszem, niska, ale tam gdzie prąd pozyskiwany jest z czystych technologii. W Polsce 92% prądu jest z węgla. Ciągle nie ma też możliwości zmagazynowania energii na dystans większy niż 200 km. Jeżeli ktoś chce mieć samochód, żeby pojechać na długi dystans to nie e-auto. Poza tym wyobraźmy sobie, że nagle w jednym momencie tylko 10% samochodów w mieście podłączyłoby się do ładowania. Czy sieć elektryczna by to wytrzymała?

Pośrednim rozwiązaniem ciągle jest hybryda ale na końcu zawsze jest cena, zwłaszcza baterii bo ta nie kosztuje tyle co bak klasycznego samochodu. Alternatyw jeszcze jest kilka np. wodór, ale tu prace rozwojowe trwają. Producenci napędów spalinowych też nie śpią a więc silniki iskrowe i diesle przeszły ogromny rozwój. - Jeżeli dziś cała produkcja samochodów elektrycznych to ok. 50 tys. sztuk (na kilkanaście milionów w sumie), to żaden producent nie ulokuje montażu w Polsce. Poza pewnymi wyjątkami - e-auta zwykle produkowane są blisko siedziby koncernu. W kraju mamy za to bardzo dobrych inżynierów i firmy wytwarzające części więc tu możliwości są otwarte, mówi Faryś.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP