PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

2013 rok przyniesie spadek sprzedaży i produkcji samochodów

Autor: PAP
10-01-2013 11:13
2013 rok przyniesie spadek sprzedaży i produkcji samochodów
Fot. PTWP

Sprzedaż samochodów w 2013 r. spadnie do ok. 260 tys. sztuk - ocenił Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jego zdaniem, niższy popyt nie przełoży się na spadek cen ani na rynku pierwotnym, ani na wtórnym. Także produkcja samochodów w 2013 r. spadnie wobec wyniku z 2012 r.

"Wielkość sprzedaży samochodów w Polsce jest ściśle powiązana z koniunkturą gospodarczą. Pierwsza połowa 2013 r. może przynieść dalsze spowolnienie gospodarcze, co odbije się na rynku motoryzacyjnym. Wszystko wskazuje na to, że dynamika sprzedaży nowych samochodów w 2013 r. będzie ujemna, a cały rok okaże się gorszy niż ubiegły. Patrząc na obecne uwarunkowania prognozuję, że sprzedaż nowych samochodów spadnie w 2013 r. do ok. 260 tys. sztuk" - powiedział w wywiadzie dla PAP Drzewiecki.
"Pewną niewiadomą dla tej prognozy pozostaje sytuacja gospodarcza kraju w II połowie roku. Sytuacja na dziś jest bardzo niepewna, ale jeżeli okazałoby się, że II połowa roku, zgodnie z tym czego oczekują rynki, jest lepsza dla krajowej gospodarki to oczywiście przełoży się to na wyniki branży motoryzacyjnej. Wtedy wynik całego roku będzie bardziej zbliżony do tegorocznego" - dodał.

Z danych Samar wynika, że w 2012 r. sprzedano w Polsce nieco ponad 270 tys. nowych samochodów.

"Wraz z poprawą danych o gospodarce nie należy jednak oczekiwać szybkiego powrotu klientów indywidualnych do zakupów samochodów. W przypadku sprzedaży detalicznej duże znaczenie ma czynnik psychologiczny. Im mniejsza pewność obywateli dotycząca sytuacji ekonomicznej kraju i swojej, tym mniejsza chęć do kosztowych zakupów. Sytuacja musi więc się ustabilizować, aby powrócił trend wzrostowy zakupu samochodów. Nie zapominajmy także o tym, że grupa osób, których dzisiaj potencjalnie stać na zakup samochodu jest stosunkowo niewielka" - powiedział.

"Nieco inna jest sytuacja w przypadku klientów instytucjonalnych. Obecnie floty firmowe stanowią ok. 60 proc. rynku. Zadaniem władzy ustawodawczej i wykonawczej jest wdrożenie takich przepisów, aby pobudzać tę gałąź handlu. Przy wspomaganiu tego segmentu rynku, spadek ogólnej liczby sprzedawanych pojazdów można zahamować" - dodał.

Drzewiecki ocenia, że niższy popyt na samochody nie przełoży się na spadek cen zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym.

"Ceny na rynku pierwotnym są relatywnie bardzo niskie, tak więc przestrzeń do ich dalszego obniżania jest raczej niewielka. Realizowane marże dealerów również znacznie odbiegają od ideału, więc z ich strony możliwości obniżki cen są w większości przypadków mało prawdopodobne, no chyba że dealer całkowicie zejdzie z marży, licząc na uzyskanie dochodu z bonusu przyznawanego przez producenta za wykonanie planu. W obecnej sytuacji ryzyko jest jednak duże, gdyż liczba osób zainteresowanych zakupem jest stosunkowo niewielka, a to może oznaczać, że pomimo obniżki cen dealer nie będzie w stanie pozyskać wystarczającej liczby klientów" - powiedział.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


42 891 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP