5 milionów Audi z napędem quattro

5 milionów Audi z napędem quattro
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Audi AG świętuje szczególny jubileusz - wyprodukowanie 5 milionów samochodów z napędem quattro. Pięciomilionowy egzemplarz, to białe Audi A6 allroad 3.0 TDI, które zjechało z taśmy w Neckarsulm. Żaden inny producent samochodów segmentu premium nie sprzedał podobnej ilości pojazdów z takim rozwiązaniem i nie ma w palecie modelowej ponad 140 różnych konfiguracji z napędem quattro.

Technika quattro zadebiutowała w 1984 r. w legendarnym samochodzie Audi quattro. Jeśli obecnie uwzględnić dostępne typy karoserii, silniki i skrzynie biegów, to otrzymamy ofertę ponad 140 różnych konfiguracji wyposażonych w taki napęd. Audi ma zdecydowanie najszerszą w segmencie premium paletę modeli z napędem na cztery koła. Audi Q7, R8, A4 allroad, A6 allroad oraz wszystkie modele S i RS, dostępne są wyłącznie z napędem quattro. W innych, Audi oferuje go opcjonalnie.

Quattro to już ikona. Oznacza bezpieczeństwo i sportową jazdę, wysokie kompetencje techniczne i dynamiczny styl życia, którego nie są w stanie spowolnić nieprzyjazne warunki drogowe. Szereg pamiętnych reklam telewizyjnych, począwszy od zrealizowanej na skoczni narciarskiej w fińskiej miejscowości Kaipola, pod którą bez jakiejkolwiek pomocy Audi 100 CS quattro wjechało w 1986, przyczyniło się do promocji tego rozwiązania w równym stopniu co wygrane w sportach motorowych i opinie kierowców.

W roku 2012, rekordowa ilość ponad 43% wszystkich klientów Audi wybrało model quattro. Na czele stawki znalazło się Q5, z blisko 205 600 sprzedanymi egzemplarzami. Miłośnikami napędu na cztery koła są nie tylko użytkownicy SUV-ów. Przyglądając się innym seriom zauważyć można, że w roku 2012 na zakup modelu z napędem quattro zdecydował się prawie co czwarty klient. Quattro szczególnie dobrze sprzedają się w USA, Kanadzie, Rosji i na rynkach Bliskiego Wschodu. Także w Niemczech, wg danych z 2012 r., blisko 99 800 nowo zarejestrowanych samochodów Audi posiadało napęd na cztery koła.

Dla zakładów w Neckarsulm, gdzie z taśmy zjechało jubileuszowe Audi, quattro odgrywa szczególnie ważną rolę. Co drugie produkowane tam auto wyposażane jest w napęd na cztery koła.

Wyjątkowej ekskluzywności samochody marki Audi nabierają w ofercie quattro GmbH, spółki córki Audi AG, która odpowiada za konstrukcję i wdrożenia modeli Audi RS i R8. Popyt rośnie: 800 pracowników quattro GmbH, w trzydziestym roku istnienia firmy symbolizuje jej rozwój.

Niezależnie od oferowanych w sprzedaży modeli, Audi pracuje nad samochodami koncepcyjnymi. Każda koncepcja pociąga za sobą odpowiednio dopasowane rozwiązanie napędu quattro. W modelach kompaktowych A3, Q3 i TT z poprzecznie montowanym silnikiem, sercem napędu quattro jest sterowane elektronicznie hydrauliczne sprzęgło wielopłytkowe. By zoptymalizować rozkład ciężaru w pojeździe, montuje się je przy tylnej osi. W warunkach normalnej jazdy, sprzęgło przekazuje siłę napędową prawie wyłącznie na koła przedniej osi. Jeśli jednak któreś z przednich kół wpada w poślizg, sprzęgło może przekierować moment obrotowy na oś tylną. Najnowsza wersja sprzęgła wielopłytkowego montowana jest w Audi A3.

Samoblokujący, międzyosiowy mechanizm różnicowy, stosowany w większości modeli Audi z silnikiem montowanym wzdłużnie, to mechaniczna, pozbawiona opóźnień w działaniu przekładnia planetarna. W normalnej sytuacji rozdziela moc momentu obrotowego silnika na oś tylną i przednią w stosunku 40:60. Jeśli to konieczne, kieruje większość siły na oś z lepszą trakcją.

Selektywny rozkład napędu między kołami, optymalizuje pracę mechanizmu różnicowego w obszarach granicznych podczas pokonywania zakrętów, przy pomocy delikatnego, pulsacyjnego przyhamowywania. Audi Q7 zostało wyposażone w specjalną wersję klasycznego napędu quattro. Międzyosiowy mechanizm różnicowy zamontowano tu w skrzynce rozdzielczej.

Modele RS 4 Avant, RS 5 Coupé i RS 5 Cabriolet, wyposażone są w najnowszą wersję międzyosiowego mechanizmu różnicowego. Zastosowany w nich lekki, kompaktowy układ z koronowym kołem zębatym, zawdzięcza nazwę dwóm zazębionym kołom umieszczonym w jego wnętrzu. W zależności od warunków drogowych, mechanizm może skierować do 85% momentu obrotowego na tylną oś i maksymalnie 70% na oś przednią. Podobnie jak klasyczny międzyosiowy mechanizm różnicowy, można połączyć go z innym autorskim rozwiązaniem Audi - sportowym mechanizmem różnicowym, który w aktywny sposób przekazuje moc na koła osi tylnej.

W sportowym modelu R8 z jednostką napędową zamontowaną centralnie, napęd quattro został skonstruowany inaczej. Sprzęgło wiskotyczne, które zależnie od warunków jazdy może kierować 15 - 30% momentu obrotowego na przednie koła, umieszczono przy przedniej osi. Napęd przekazywany jest przy pomocy wału Kardana biegnącego ze skrzyni biegów, do przodu, przez skrzynię korbową silnika.

Historia
Dzięki quattro, Audi stało się pionierem stosowania napędu na cztery koła w samochodach osobowych. Początki projektu sięgają zimy 1976/77. Wówczas grupa inżynierów Audi odbywała jazdy testowe w zasypanej śniegiem Szwecji. W celach porównawczych, w jazdach brał też udział wojskowy pojazd Iltis. To terenowe auto z wysokim zawieszeniem miało moc zaledwie 75 KM, było nie do pobicia dla o wiele silniejszych prototypów Audi z napędem na oś przednią. Po kilku tygodniach, niewielki zespół inżynierów pod kierownictwem ówczesnego członka zarządu ds. rozwoju, Ferdinanda Piëcha, rozpoczął prace nad napędem na cztery koła.

Posunięciem Audi, które umożliwiło rozwój techniki quattro, było wprowadzenie wałka drążonego - przewierconego wtórnego wałka w skrzyni biegów, za pomocą którego siły mogą być przekazywane w dwóch kierunkach. Od strony osi tylnej, wał napędza międzyosiowy mechanizm różnicowy. Druga połowa sił napędowych przekazywana jest na oś przednią, przy pomocy wałka zdawczego. Wał drążony umożliwił skonstruowanie napędu na cztery koła, który jest pozbawiony ograniczeń, lekki, ma kompaktową formę, jest bardzo efektywny pod względem sprawności i działa bez ciężkiej skrzyni rozdzielczej lub drugiego wału Kardana. Ta zasada działania napędu quattro mogła z być zastosowana w samochodach sportowych, które Audi produkowało w dużych ilościach.

Rozwiązanie zadebiutowało na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie, w 1980 r. Zamontowano je w nowym Audi quattro coupé o mocy 200 KM. Początkowo planowano produkcję limitowanej serii, ale z uwagi na ogromne zainteresowanie, to ciągle udoskonalane, przebojowe quattro dostępne było w gamie modelowej Audi aż do roku 1991. W 1984, marka z Ingolstadt uzupełniła ofertę o kompaktowy model Sport quattro o mocy 306 KM i o krótkim rozstawie osi.

W 1986 r., producent wymienił ręcznie blokowany międzyosiowy mechanizm różnicowy pierwszej generacji na mechanizm różnicowy TorSen (Torsen: torque sensing - „wyczuwający moment”). Ta przekładnia ślimakowa była w stanie zmiennie rozdzielać moment obrotowy silnika. Kolejny ważny krok – zastosowanie przekładni planetarnej umożliwiającej z zasady asymetryczno-dynamiczny rozkład sił, nastąpił w 2005 roku.

Równolegle Audi poszerzało ofertę modeli quattro. Jeszcze w latach 80. XX w. producent zadecydował, by napęd quattro oferować w każdej serii modelowej. Nowe modele były jak kamienie milowe na drodze Audi ku pozycji wiodącego producenta samochodów segmentu premium. W roku 1995 pojawiło się pierwsze Audi z silnikiem TDI i stałym napędem na obie osie, a już po czterech latach technika ta znalazła zastosowanie w klasie samochodów kompaktowych.

Na początku roku 1981, Audi quattro pojawiło się na scenie Rajdowych Mistrzostw Świata. Fin Hannu Mikkola, podczas Rajdu Monte Carlo, wygrał pierwszych sześć śnieżnych odcinków specjalnych. Mimo 6 minut przewagi, w wyniku uderzenia w niewielki murek, utracił zwycięstwo. W 1982, napęd quattro był praktycznie nie do pobicia. Dzięki zwycięstwom w siedmiu różnych rajdach, marka z Ingolstadt wprowadziła zupełnie nową jakość na trasy rajdowe i zdobyła pozycję lidera. Rok później Hannu Mikkola zdobył tytuł mistrzowski.

Również sezon 1984 zaczął się mocnym uderzeniem. Pozyskany przez Audi dwukrotny mistrz świata Walter Roehrl, wygrał Rajd Monte Carlo wyprzedzając swoich kolegów z teamu Audi - Szweda Stiga Blomqvista i Hannu Mikkolę. Jeszcze przed końcem sezonu, Audi zdobyło po raz pierwszy tytuł Mistrza Świata w rajdach, a Stig Blomqvist wygrał w klasyfikacji kierowców. Zwycięskim samochodem było wtedy Sport quattro S1, które swój największy tryumf odniosło w 1987 r. Za kierownicą tego auta o mocy ok. 600 KM, Walter Roehrl pokonał wówczas 156 zakrętów Pikes Peak w amerykańskim stanie Colorado, w rekordowym czasie.

W kolejnych latach Audi zaczęło się ścigać w klasie samochodów turystycznych. Od 1988 r. marka startowała w amerykańskiej serii TransAm i w pierwszym sezonie zdobyła tytuł mistrzowski. W roku 1990, Audi przeszło do serii DTM (Deutsche Tourenwagen-Meisterschaft). Hans Stuck za kierownicą V8 quattro zwyciężył tam również w pierwszym sezonie. W 1996, do gry wkroczyło A4 quattro Supertouring wyposażone w czterocylindrowy silnik o pojemności 2.0 l. Samochód wystartował w siedmiu narodowych mistrzostwach na trzech kontynentach i wygrał wszystkie.

W 1998 r., europejscy organizatorzy wyścigów, mocą nowych uregulowań, w dużym stopniu wyeliminowali napęd na cztery koła z wyścigów samochodów turystycznych. Bilans Audi wyglądał wówczas następująco: cztery tytuły w Rajdowych Mistrzostwach Świata, trzy zwycięstwa w Pikes Peak, jedno mistrzostwo w TransAm, dwa tytuły w DTM, jedenaście zwycięstw w mistrzostwach narodowych samochodów superturystycznych i jeden puchar świata w wyścigach aut turystycznych.

Po raz pierwszy od tego czasu, samochód wyścigowy z napędem na cztery koła pojawił się ponownie na torze wyścigowym w 2012 r. Audi R18 e-tron quattro z napędem hybrydowym, dzięki zastosowanemu w nim pakietowi zupełnie nowych rozwiązań technicznych, od razu zapisało na koncie podwójne zwycięstwo.

źródło: Audi
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 5 milionów Audi z napędem quattro

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!