Sprzedaż nowych samochodów w Europie Zach. spadła o 7,1% licząc okres I-XI 2008 w porównaniu z analogicznym okresem ub.roku. W Polsce sprzedaż nowych aut wzrosła o 9,3% - podało Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów ACEA.
Gorzej natomiast wygląda europejskie porównanie sprzedaży w listopadzie tego roku do listopada 2007 r. Tutaj spadek sprzedaży wyniósł 25,8% do 932 537 szt. Nie dotyczy to jednak Polski. U nas w listopadzie sprzedaż miesiąc do miesiąca wzrosła o 10,7% do 27 104 aut. Lepszy wynik ma tylko Finlandia, gdzie wzrost ten wyniósł aż 71,8% do 6 447 aut. Tylko te dwa kraje Europy odnotowały w tym okresie wzrost sprzedaży, we wszystkich innych miał miejsce spadek.
Od początku roku najwięcej nowych aut kupili Niemcy - 2 864 059 (-1,5%). Drugim rynkiem europejskim była Wlk. Brytania - 2 023 104 sprzedane auta(-10,7%). Trzecie miejsce w tym rankingu przypadło Włochom - 2 018 587 pojazdów (-13,4%).
W ciągu 11 miesięcy br. największą dynamikę sprzedaży odnotowała Słowacja (+17%) do 63 647 samochodów, Bułgaria (+10,8%) do 41 526 pojazdów i Finlandia (+9,4%) do 135 168 aut.
Największy spadek miał miejsce w Islandii (-40,5%) do 8 987 pojazdów, Łotwie (-39,7%) do 18 229 szt. i Hiszpanii (-26%) do 1 088 720 egz.
Kryzys dotknął w zasadzie wszystkich producentów na rynku europejskim, jednak kilka marek ogłosiło wzrost sprzedaży licząc rok do roku, jak np. Jaguar (+15,1%) do 35 537 aut, Nissan (+10,1%) do 319 810 pojazdów, Dacia (+8,6%) do 171 073 czy Mazda (+3,6%) do 223 493 aut.
Największy europejski producent aut Grupa Volkswagen odnotowała 4,3% spadek sprzedaży do 2 813 939 pojazdów, chociaż jej marka Audi miała 0,2% wzrost do 616 018 aut.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 7,1% spadek sprzedaży aut w Europie, 9,3% wzrost w Polsce