PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

75. rocznica Volkswagena w cieniu Hitlera

Autor: PAP
27-06-2013 08:40

75. rocznica położenia kamienia węgielnego pod fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu minęła właściwie miesiąc temu. Ze względu na nazistowską związaną z Hitlerem przeszłość firmy, koncern zignorował tę datę, a jubileuszową fetę zorganizuje w piątek.

Obchody 75. rocznicy powstania największego obecnie w Europie producenta samochodów odbędą się z udziałem szefa koncernu Martina Winterkorna. Dwa tygodnie temu załoga fabryki świętowała z kilkudziesięcioma tysiącami gości wyprodukowanie 30-milionowego Golfa - najpopularniejszej marki z bogatej oferty koncernu, który zakasował nawet historyczny symbol zakładów w Wolfsburgu - "garbusa" (21,5 mln sztuk).
Kamień węgielny pod budowę fabryki w okolicach miejscowości Fallersleben w Dolnej Saksonii położył 26 maja 1938 roku ówczesny kanclerz Trzeciej Rzeszy Adolf Hitler. Inwestycja była realizacją planu rozwoju niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego forsowanego przez niego od chwili dojścia do władzy w styczniu 1933 roku.

Na międzynarodowej wystawie samochodowej w Berlinie w marcu 1933 roku Hitler wezwał konstruktorów i przemysłowców do jak najszybszego zaprojektowania i wyprodukowania popularnego samochodu rodzinnego - Volkswagena, czyli "samochodu dla ludu", rozwijającego prędkość ok. 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela. "W tej dziedzinie Niemcy zostali w tyle. Musimy nadrobić zaniedbania" - oświadczył kanclerz.

Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdynand Porsche. Budowa fabryki stała się prestiżowym projektem Niemieckiego Frontu Pracy (DAF), stworzonej po likwidacji niezależnych związków zawodowych przez Roberta Leya nazistowskiej organizacji zrzeszającej pracowników i pracodawców. Fundusze na budowę nowej fabryki pochodziły głównie z majątku odebranego związkom zawodowym przez nazistów. Produkcja samochodu miała być finansowana dzięki systemowi przedpłat.

Niemal równocześnie z fabryką, w jej pobliżu powstało osiedle dla pracowników, nazwane przez nazistów "miastem samochodu KdF pod Fallersleben" (KdF to skrót od nazistowskiej organizacji "Kraft durch Freude" - Przez radość do siły - oferującej pracownikom tanie wczasy i inne formy wypoczynku). Po wojnie miasto przemianowano na Wolfsburg.

Porsche wprowadził w zbudowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit. Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak ze względu na wojnę produkcję samochodu dla mas odłożono na później. Po wybuchu wojny z Polską, fabryka została przestawiona na produkcję zbrojeniową. W Wolfsburgu produkowano m.in. rakiety V1.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP