75. rocznica Volkswagena w cieniu Hitlera

75. rocznica Volkswagena w cieniu Hitlera
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

75. rocznica położenia kamienia węgielnego pod fabrykę Volkswagena w Wolfsburgu minęła właściwie miesiąc temu. Ze względu na nazistowską związaną z Hitlerem przeszłość firmy, koncern zignorował tę datę, a jubileuszową fetę zorganizuje w piątek.

Obchody 75. rocznicy powstania największego obecnie w Europie producenta samochodów odbędą się z udziałem szefa koncernu Martina Winterkorna. Dwa tygodnie temu załoga fabryki świętowała z kilkudziesięcioma tysiącami gości wyprodukowanie 30-milionowego Golfa - najpopularniejszej marki z bogatej oferty koncernu, który zakasował nawet historyczny symbol zakładów w Wolfsburgu - "garbusa" (21,5 mln sztuk).

Kamień węgielny pod budowę fabryki w okolicach miejscowości Fallersleben w Dolnej Saksonii położył 26 maja 1938 roku ówczesny kanclerz Trzeciej Rzeszy Adolf Hitler. Inwestycja była realizacją planu rozwoju niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego forsowanego przez niego od chwili dojścia do władzy w styczniu 1933 roku.

Na międzynarodowej wystawie samochodowej w Berlinie w marcu 1933 roku Hitler wezwał konstruktorów i przemysłowców do jak najszybszego zaprojektowania i wyprodukowania popularnego samochodu rodzinnego - Volkswagena, czyli "samochodu dla ludu", rozwijającego prędkość ok. 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela. "W tej dziedzinie Niemcy zostali w tyle. Musimy nadrobić zaniedbania" - oświadczył kanclerz.

Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdynand Porsche. Budowa fabryki stała się prestiżowym projektem Niemieckiego Frontu Pracy (DAF), stworzonej po likwidacji niezależnych związków zawodowych przez Roberta Leya nazistowskiej organizacji zrzeszającej pracowników i pracodawców. Fundusze na budowę nowej fabryki pochodziły głównie z majątku odebranego związkom zawodowym przez nazistów. Produkcja samochodu miała być finansowana dzięki systemowi przedpłat.

Niemal równocześnie z fabryką, w jej pobliżu powstało osiedle dla pracowników, nazwane przez nazistów "miastem samochodu KdF pod Fallersleben" (KdF to skrót od nazistowskiej organizacji "Kraft durch Freude" - Przez radość do siły - oferującej pracownikom tanie wczasy i inne formy wypoczynku). Po wojnie miasto przemianowano na Wolfsburg.

Porsche wprowadził w zbudowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit. Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak ze względu na wojnę produkcję samochodu dla mas odłożono na później. Po wybuchu wojny z Polską, fabryka została przestawiona na produkcję zbrojeniową. W Wolfsburgu produkowano m.in. rakiety V1.

W czasie wojny większą część załogi fabryki stanowili robotnicy przymusowi. Według danych koncernu do końca wojny pracowało w Wolfsburgu 20 tys. robotników przymusowych, w tym jeńcy wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych, dla których stworzono specjalny podobóz.

Władze koncernu zdają sobie sprawę z odpowiedzialności za brunatną przeszłość fabryki. Volkswagen uczestniczył w fundacji odszkodowawczej "Pamięć, Odpowiedzialność, Przyszłość". Uczniowie ze szkoły przyzakładowej VW biorą systematycznie udział w porządkowaniu byłych niemieckich obozów koncentracyjnych.

Po klęsce III Rzeszy w 1945 roku Wolfsburg znalazł się w brytyjskiej strefie okupacyjnej. Brytyjczycy rozważali przez jakiś czas likwidację zakładów, jednak w końcu pozwolili na produkcję "garbusa". Pierwszy egzemplarz samochodu, opartego na przedwojennej konstrukcji Ferdynanda Porsche, zjechał z taśmy w 1946 roku. Do zakończenia produkcji w 2003 roku powstało 21,5 mln egzemplarzy tego modelu.

Obecnie Volkswagen jest największym w Europie producentem samochodów. Zatrudnia w 100 fabrykach na całym świecie 550 tys. osób. W 2012 roku koncern wyprodukował ponad 9 mln pojazdów. Dzięki obecności na rynkach pozaeuropejskich - największym rynkiem zbytu są dla Volkswagena Chiny - niemiecki koncern wyszedł jak na razie obronną ręką z głębokiego kryzysu, w jakim znalazł się przemysł samochodowy. Pierwsze wspólne przedsięwzięcie z partnerem chińskim powstało już w 1985 roku.

Obecnie koncern w Wolfsburgu to nie tylko Volkswagen. Należy do niego szereg innych znanych marek, m.in. Audi, Skoda, Bentley, Porsche czy producenci samochodów ciężarowych Scania i MAN.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 75. rocznica Volkswagena w cieniu Hitlera

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!