Mazda Motor Corporation obchodzi w tym roku 90. urodziny i podsumowuje swoje osiągnięcia, które stały za sukcesem firmy. Jednym z nich z pewnością jest duch innowacji Mazdy - obecna w firmie chęć do sprawdzania nowych rozwiązań i kultura korporacyjna, które doprowadziły do wielu rewolucyjnych technologii.
"Marzyciel coś odkrywa, geniusz to dopracowuje" - zasada ta sprawdza się w przypadku Niemca Feliksa Wankla i Kenichi Yamamoto z Mazdy. Wankel, który nigdy nie miał prawa jazdy ani nie skończył studiów, marzył o zbudowaniu alternatywnego silnika o płaskiej komorze spalania i cienkim tłoku obracającym się wewnątrz. Kenichi Yamamoto z Mazdy był pod tak wielkim wrażeniem tej koncepcji, że w 1961 r. Mazda kupiła chroniący to rozwiązanie patent. Pierwszy silnika Wankla, który pojawił się w Hiroszimie, wibrował jednak na tyle mocno, że rysował wewnętrzne ściany komory rotora. Wadę te Yamamoto-San i jego inżynierowie usunęli dzięki lepszemu uszczelnieniu i technice smarowania. W pierwszej wersji produkcyjnej (model Cosmo Sport z 1967 r.) opracowany przez Mazdę silnik z podwójnym rotorem wyposażony był w trochoidalne korpusy, w których umieszczone były trójkątne tłoki - rotory z mimośrodowym wałem przechodzącym przez ich środek. Przestrzeń pomiędzy krawędzią rotora a ściankami korpusu tworzyły komory ssania, sprężania, pracy oraz wydechu. Silnik pracował równo i osiągał wysokie obroty, ponieważ wytwarzane przez niego ciśnienie w sposób bezpośredni napędzało mimośrodowy wał i nie wymagało konwersji ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy poprzez korbowody, jak dzieje się to w przypadku silnika tłokowego. Technologia ta została wykorzystana w niemal 2 mln samochodów Mazdy, w tym w zwycięskich samochodach rajdowych WRC, Mazdzie 787B, która zwyciężyła wyścig w Le Mans w 1991 r., i obecnym modelu RX-8 Renesis z silnikiem rotacyjnym.
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: 90. urodziny Mazdy. Z czym ją kojarzyć?