Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Alternatywa dla "dwumasy"

Autor: wnp.pl (AG)
09-02-2016 09:47
Alternatywa dla "dwumasy"
fot. Schaeffler

Nowoczesne trendy dotyczące silników, takie jak downsizing, stanowią duże wyzwanie dla konstruktorów. Jednym z nich jest uniknięcie drgań skrętnych w układzie napędowym. Specjaliści w dziedzinie układu napędowego z firmy LuK opracowali ekonomiczną alternatywę w postaci tarczy sprzęgła z tłumikiem drgań oraz odśrodkowym tłumikiem typu wahadłowego. Pod kątem skuteczności, nowy produkt plasuje się pomiędzy klasycznym kołem dwumasowym, a tarczą sprzęgła z tłumikiem drgań. Zastosowanie możliwe jest w silnikach spalinowych z momentem obrotowym do 250 Nm oraz dużą siłą napędową przy niskich obrotach.

Obecnie w celu wyeliminowania różnicy prędkości obrotowej silnika na wale wejściowym skrzyni biegów w silnikach spalinowych z manualną skrzynią stosuje się tarczę sprzęgła z tłumikiem drgań lub dwumasowe koło zamachowe. Dwumasowe koło zamachowe (DKZ) zostało opracowane ponad 30 lat temu i jest nadal najskuteczniejszą metodą tłumienia drgań skrętnych w układzie napędowym.
Wprowadzenie na rynek 10 lat temu koła dwumasowego (DKZ) z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego zwiększyło efekt tłumienia drgań. Dlatego firma Schaeffler zdecydowała się zastosować odśrodkowy tłumik drgań typu wahadłowego w innych swoich produktach. To rozwiązanie wykorzystywane jest masowo także w produkcji przetwornika momentu obrotowego. Rozważano także możliwość zastosowania takiego rozwiązania w tradycyjnym układzie napędowym ze sztywnym kołem zamachowym oraz tarczą sprzęgła z tłumikiem drgań. Po kilku latach udało się zaprojektować rozwiązanie z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego na tarczy sprzęgła. Niebawem planowane jest rozpoczęcie seryjnej produkcji.

Projekt tarczy sprzęgła z odśrodkowym tłumikiem typu wahadłowego wymaga skutecznego umieszczenia wahadełek o jak największej masie w jak najmniejszej przestrzeni, zachowując przy tym jak najlepszy poziom tłumienia w ograniczonej przestrzeni. Innowacyjnym rozwiązaniem jest trapezowy kształt wahadełek zastosowanych w odśrodkowym tłumiku. W przeciwieństwie do tłumików z tradycyjnymi wahadełkami, elementy kształcie trapezów wykonują ruchy liniowe, ale i obrotowe. Zastosowanie wahadełek trapezowych ma zwiększyć wydajność układu tłumienia mimo umieszczenia ich w ograniczonej przestrzeni.

W celu sprawdzenia wydajności nowego produktu, prototyp zastosowano i przetestowano w sześciu różnych pojazdach. We wszystkich, tarcza sprzęgła z odśrodkowym tłumikiem drgań typu wahadłowego uplasowała się (pod kątem wydajności oraz kosztów), pomiędzy tradycyjnym tłumikiem drgań a kołem dwumasowym (DKZ). Nowe rozwiązanie ma zapewniać tłumienie drgań przy niskich prędkościach obrotowych silnika porównywalnie z kołem dwumasowym (DKZ).

źródło: Schaeffler

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


61 368 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 297 061 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 638 ofert w bazie

2 758 408 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP