Ameryka żegna się z Pontiacem

Ameryka żegna się z Pontiacem
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Ikony amerykańskiej motoryzacji - koncern General Motors i Chrysler ogłaszają wielki plan ratunkowy. Tną koszty, zmniejszają liczbę produkowanych modeli. Dla Amerykanów oznacza to m.in. pożegnanie z legendą i synonimem prestiżu - luksusowym Pontiacem.

Zarząd koncernu GM uważa, że firma aby przetrwać, musi produkować mniej marek samochodów. Zaoszczędzone środki przeznaczyć na lepsze, tańsze w eksploatacji i cieszące się powodzeniem na rynku modele. Chrysler wciąż czeka na inwestora - informuje "Gazeta Prawna" w portalu Forsal.pl.

Zmagając się z finansowymi problemami koncern GM zamierza inwestować tylko w kluczowe dla powodzenia marki, oświadczył podczas otwarcia salonu motoryzacyjnego w Genewie, wiceprezes ds. finansowych Fritz Henderson. - Myślę, że GM pozostanie globalnym koncernem. Ale musimy być realistyczni, gdyż warunki wymagają od nas podejmowania wielu bardzo trudnych decyzji. Musimy zmniejszyć ilość marek pojazdów i skupić się na tych, które gwarantują sukces sprzedaży - dodał.

- Spadnie więc rola modeli typu Hummer, Saturn czy szwedzkiego Saaba, a Pontiac stanie się wręcz niszowym autem – zapewnił. Gigant, który otrzymał już 13,4 mld dolarów pomocy od rządu, pod koniec lutego przyznał, że potrzebuje faktycznie 16,6 mld dolarów by uniknąć bankructwa, w tym co najmniej 2 mld dolarów do końca marca.

- Jesteśmy prawie pewni, że możemy wykonać nasz program naprawczy i stworzyć markę, która z sukcesami będzie podążać do przodu. Ale wszystko zamyka się w przychodach - podkreślił.

Zapewnił, że nawet w okrojonej postaci, koncern nie będzie miał problemów z uzyskaniem odpowiednich wskaźników ekonomicznych, które faktycznie sprowadzają się do ograniczenia kosztów. – Mamy wiele wyzwań przed sobą i problemów w samym GM, ale nasz ogrom nie ma znaczenia – zapewnił.

GM po dramatycznych rozmowach ze związkowcami z United Auto Workers jest na najlepszej drodze, żeby obniżyć koszty na każdym produkowanym aucie o 5 tys. dolarów do 2010 r. Wzorem są tu Japończycy z koncernu Toyota, którzy mają fabryki w USA. Poprawić ma się też wygląd aut, które „mają być takie, jakich pragną klienci”.

Już wcześniej koncern zainwestował 1 mld dolarów w model Volt napędzany bateriami litowo-jonowymi. Samochód ma się pojawić na rynku w przyszłym roku. Najpierw miano nawet budować nowe zakłady, ale z racji konieczności oszczędzania znaleziono miejsce w starych. W ten sposób GM „ugryzie” kawałek rynku samochodów ekologicznych, którego obroty do 2030 r. mają wzrosnąć, zdaniem ekspertów firmy AllianceBernstein, do 150 mld dolarów.

Coraz bardziej w strategii firmy liczy się także rynek chiński, gdzie ciągle rośnie produkcja i sprzedaż aut ze znaczkiem GM. W sumie więc do 2010 r. gigant ma się przekształcić w mniejszy, bardzie innowacyjny, a przede wszystkim konkurencyjny organizm, który da radę nawet kryzysowi, jaki gnębi obecnie cały świat, zwłaszcza USA. Nie będzie to na pewno łatwe, gdyż straty w IV kwartale wyniosły 9,4 mld dolarów.

O wiele gorsza jest sytuacja Chryslera, choć jego wyniki finansowe nie są tak porażające, jak GM. Firma po prostu przespała 10 lat związków z niemieckim Daimlerem.

Po rozwodzie Niemcy zabrali kluczowych inżynierów od technologii i projektowania. Ponadto Daimler nie dał ani grosza do dziś za 19,9 proc. udziałów, jakie zostawił w firmie amerykańskiej.Pozostałe 80,1 proc. należy do funduszu inwestycyjnego Cerberus Capital Management i wszystko wskazuje, że jego udziałowcy będą chcieli „wyjść” czym prędzej z przynoszącej straty inwestycji.

Nigdy nie traktowali Chryslera długofalowo. Nastawieni na szybki zysk, rozczarowani, pozbyli się w ramach oszczędności cennego studia projektowania aut. W efekcie na styczniowym salonie w Detroit nie pokazano żadnego nowego modelu. Linie montażowe Chryslera są puste, gdyż wstrzymano nawet montaż obiecującego swego czasu modelu PT Cruiser.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ameryka żegna się z Pontiacem

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!