PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Analiza wpływu umieszczenia klaksonów samochodowych w pojeździe na rejestrowany poziom dźwięku

Autor: Zeszyty Naukowe Instytutu Pojazdów 5(81)/2010 (Adam Gałęzia, Anna Mączak)
10-10-2011 00:00

Dynamiczny rozwój motoryzacji pociąga za sobą powstawanie szeregu zagrożeń i zanieczyszczeń, takich jak: zanieczyszczenie związkami chemicznymi, hałasem, zagrożenie wypadkami. W wielu dziedzinach związanych z motoryzacją zauważa się ciągły postęp w zwalczaniu zagrożeń i zanieczyszczeń, np.: nowoczesne katalizatory, systemy bezpieczeństwa biernego i czynnego.

1. Wstęp
Aktualnie firmy motoryzacyjne konkurują ze sobą na wszystkich płaszczyznach. Konkurencja i rozwój dostępnych technik sprawiły, iż porównując między sobą samochody tej samej klasy zauważa się ich znaczne podobieństwo w oferowanych rozwiązaniach, np.: silniki, wyposażenie dodatkowe, systemy bezpieczeństwa. Dodatkową płaszczyzną, na której firmy samochodowe zaczynają coraz bardziej konkurować, jest komfort akustyczny. Konkurencyjność pojazdu już przestaje być dyktowana nie tylko przez oszczędny silnik, ilość poduszek powietrznych czy czujniki parkowania, ale m. in. przez komfort akustyczny rozumiany, na przykład, jako niski poziom hałasu dobiegający do toczących się kół, pracującego silnika, innych pojazdów.

W motoryzacji oraz innych dziedzinach przemysłu zastosowanie znalazły narzędzia numeryczne umożliwiające, na przykład, modelowanie i obliczanie zachowania wytrzymałości skomplikowanych konstrukcji, pozwalające zwiększyć poprawność obliczeń przy równoczesnym skrócenie czasu potrzebnego dla otrzymania wyniku. Podobny trend istnieje w przypadku modelowania zagadnień akustycznych. To powoduje potrzebę opracowania metod numerycznych pozwalających modelować, analizować, badać zjawiska rozchodzenia się fal akustycznych i drganiowych w odniesieniu do pojazdów. Celem projektu MID-MOD [1] jest opracowanie, sprawdzenie i walidacja nowoczesnych metod numerycznych służących modelowaniu zjawisk akustycznych wewnątrz i na zewnątrz pojazdów, w średnim zakresie częstotliwości.

Właściwe ukształtowanie komfortu akustycznego pojazdu nie jest trywialnym zadaniem i jest powiązane z szeregiem zagadnień, takich jak właściwości dynamiczne konstrukcji pojazdu, powstawanie i przenoszenie drgań, właściwości materiałów tłumiących.

Wyciszenie pojazdu musi być kompromisem między zwiększeniem komfortu akustycznego a dobrą słyszalnością zjawisk akustycznych ważnych z punktu widzenia bezpieczeństwa. W czasie jazdy, przeważająca ilość informacji, dociera do kierowcy za pomocą wzroku. Słuch również dostarcza informacji pozwalających bezpiecznie prowadzić samochód – kierowca słyszy koła piszczące na zakręcie, co może być związane z niepoprawną zbieżnością kół lub prędkością, słyszy najeżdżanie koła na znaki poziome rozdzielające jezdnię od pobocza, słyszy sygnał dźwiękowy pojazdu uprzywilejowanego.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


40 608 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP