PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Apel o program pomocowy dla motoryzacji

Autor: wnp.pl (AG)
17-04-2009 20:47
Apel o program pomocowy dla motoryzacji

Kiedyś była taka opowiastka "O Jasiu, który nie doczekał". I tak jest z wieloma przedsiębiorcami sektora motoryzacyjnego: - Część z nich może nie doczekać pomocy, mówił podczas moto-debaty Europejskiego Kongresu Gospodarczego, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM), Jakub Faryś, odnosząc się do czekania na odgórne wsparcie firm branży automotive.

Prezes Faryś zdefiniował też pojęcie "pomoc" w tym konkretnym przypadku: - Nie chodzi przecież o to, że ktoś - tutaj rząd a więc podatnicy - daje komuś coś i to przepada, jest przejadane. Rzecz w tym, że chodzi o pomoc, która będzie stymulowała lepszy rozwój.
Można wziąć pod uwagę np. głośno komentowany w mediach program dopłat do nowych samochodów. Faryś zauważa, że nawet jeśli taka dopłata będzie wynosiła 5 tys. zł to natychmiast wraca do państwowej kasy taka sama albo wyższa kwota w formie zapłaconego VATu od kupionego auta. - Chciałbym więc, aby słowo "pomoc" było dobrze rozumiane, mówił szef PZPM.

Wg Farysia trzeba pogodzić kwestie zwiększenia sprzedaży aut i konkurencyjności przedsiębiorstw. W istocie większa sprzedaż pozwala szybciej wyjść z kryzysu, ale w obliczu pozyskanych doświadczeń okazuje się, że zwiększenie konkurencyjności wpłynie na sprzedaż.

- Czytamy, że w Polsce jest bardzo dobra sytuacja przynajmniej jeśli chodzi o samochody osobowe, powiedział Jakub Faryś przytaczając statystyki sprzedaży na tle innych krajów europejskich. Trzeba jednak zauważyć, że po pierwsze pomagają nam sąsiedzi; szczególnie niemiecki program wspomagania sprzedaży w połączeniu ze słabą złotówką ściąga do nas klientów z zachodu. Szacunki mówią o 15-20% pojazdów sprzedanych obcokrajowcom. Szef PZPM zauważył też, że Polska jest rynkiem bardzo małym - sprzedaje się tutaj 300 tys. samochodów nowych rocznie, przy czym sprowadza się z zagranicy ok. miliona aut używanych , na ogół w dość kiepskiej kondycji. 60% sprowadzanych aut było starszych niż 10 lat. Pojawia się pytanie co będzie jak skończą się programy pomocowe u Niemców. To może być bardzo dobry moment na podjęcie przez polski rząd poważnego dialogu z branżą motoryzacyjną. Sytuacja w tej chwili jest taka, że z jednej strony ratunku dla sektora szuka resort gospodarki, jednak przy biernej postawie ministerstwa finansów wobec alarmujących opinii ekspertów - również tych niezależnych. Instrumentem wspomagającym mogłaby być możliwość odliczenia VAT'u od pojazdów osobowych kupowanych przez firmy na potrzeby prowadzonej działalności. Koronny kontrargument brzmi: "państwo straci, budżet straci". - Nieprawda, mówi prezes Faryś, to inwestycja. Podobnie jest z akcyzą narzędziem wyłącznie fiskalnym, którą można by zastąpić podatkiem uzależnionym od emisji CO2 mającym swoją wyraźną funkcję, przyjaźniejszym dla podatnika i wpływającym na odnowienie parku samochodowego. Wprowadzono go już w kilkunastu krajach europejskich i KE nalega, abyśmy zrobili to również i my. - Wiem, że trwają prace nad podatkiem ekologicznym - powiedział Jakub Faryś. I dodał: - Dobrze byłoby, aby zakończyły się sukcesem bo potrzebne są mądre programy pomocowe, które przyczynią się do zwiększenia sprzedaży nowych pojazdów.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 483 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

790 428 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP