Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych (SDCM) domaga się równego dostępu dla serwisów autoryzowanych i nieautoryzowanych do informacji technicznych od producentów samochodów.
W opinii szefa stowarzyszenia, pomimo prawnie wiążących decyzji Komisji Europejskiej z ub.roku, nakładających na koncerny DaimlerChrysler, Toyota, General Motors oraz Fiat obowiązku zapewnianie informacji technicznej wszystkim niezależnym warsztatom w UE, dostęp do nich jest ograniczony. Podkreślił, że wielokrotnie sprowadza się on do możliwości zakupu płyty z danymi za ok. 2,5 tys. euro.
Prezes Franke: - Niestety niezależny warsztat, który naprawia wszystkie marki samochodów, nie jest w stanie zakupić danych do wszystkich pojazdów - tym bardziej, że niektóre nietypowe pojazdy mogą pojawić się w takim warsztacie raz w roku.
SDCM oraz zrzeszająca takie organizacje Europejska Federacja FIGIEFA postulują stworzenie wyszukiwarki informacji technicznej, na wzór amerykańskiej OASIS. Umożliwia ona pracownikom warsztatów pobranie w każdej chwili za drobną opłatą (2-3 USD) informacji potrzebnych do naprawy konkretnych systemów samochodowych i dowolnych modeli.
Zaniepokojenie producentów części i pracowników warsztatów budzi również niejasność regulacji unijnych. W maju 2010 roku wygaśnie rozporządzenie Komisji Europejskiej BER/GVO, nakładające na producentów pojazdów obowiązek zapewnienia niezależnym warsztatom ustandaryzowanego dostępu do wszelkiej informacji technicznej związanej z naprawami.
Rozporządzenie to ma zastąpić we wrześniu 2009 inna unijna dyrektywa, nakładająca na producentów samochodów obowiązek udostępniania informacji technicznych. Jednak dotyczyć ona będzie jedynie aut wyprodukowanych dopiero po wejściu tej dyrektywy w życie.
Zdaniem prezesa SDCM, nieuchwalenie nowej dyrektywy, zastępującej BER/GVO, pozbawi kierowców szansy na naprawę w warsztatach nieautoryzowanych samochodów wyprodukowanych przed wrześniem 2009 r. Takie serwisy nie będą miały dostępu do aktualnych danych technicznych.
Liczbę niezależnych warsztatów w Polsce SDCM szacuje na 20 tys.
Stowarzyszenie Dystrybutorów SDCM jest organizacją niezależnych firm zajmujących się dystrybucją samochodowych części zamiennych. Stworzone zostało w oparciu o ponad 30 największych firm motoryzacyjnych oraz 40 hurtowni regionalnych. Od lutego 2007 roku jest członkiem międzynarodowej federacji FIGIEFA.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Apel o równy dostęp do informacji warsztatowych