PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

ArcelorMittal: stal wygrywa z aluminium, bo tanieją akumulatory do aut elektrycznych

Autor: wnp.pl (PIM)
29-12-2017 12:30 |  aktualizacja: 29-12-2017 12:58

Samochody elektryczne z aluminium? Najdroższe pewnie tak, ale kto by chciał przepłacać za lżejsze auto, gdy tanieją akumulatory? ArcelorMittal wciąż widzi przyszłość dla stali na rynku motoryzacyjnym.

Stal dominuje też w tańszych modelach aut. Na przykład konstrukcja Peugeota 3008 składa się ze stali w 90 proc. Przy czym 65 proc. stanowią stale wzmacniane.

Według ArcelorMittal elektryfikacja samochodów tego trendu nie zmieni. Tu z kolei przykładem może być Tesla, która w modelu S stosuje aluminium, ale już w popularnej "3" nadwozie i podwozie są całkowicie stalowe. Body-in-white elektrycznego Chevroleta Bolt produkowanego przez General Motors wykonane jest ze stali w 86 proc. 44 proc. to wysoko wytrzymałe stale AHSS.

Choć samochody elektryczne są znacznie mniej skomplikowane technicznie niż spalinowe (mają na przykład tylko 1/8 ruchomych części potrzebnych w samochodzie spalinowym), to ich masa jest większa, głównie ze względu na wagę zestawów akumulatorów.

ArcelorMittal podkreśla, że wprowadzone na rynek w ciągu ostatnich lat nowe rodzaje stali o podwyższonej wytrzymałości AHSS pozwoliły znacznie obniżyć masę konstrukcji nadwozi. Elektryczna wersja samochodu z segmentu C jest o 60 kg, czyli 15 proc. lżejsza od jej spalinowego odpowiednika.  Zaś zastosowanie tego typu stali w hybrydach typu plug-in pozwala zmniejszyć ich masę o 50 kg, czyli 16 proc.

O wadze samochodów elektrycznych przede wszystkim decyduje masa jego akumulatorów. Tej bariery długo nie udawało się obejść. Nowe generacje akumulatorów mają jednak znacznie lepsze właściwości, więc można montować w samochodach ich mniejsze zestawy. Poza tym wraz ze zmianami technologicznymi i zwiększeniem produkcji spada  jednostkowa cena akumulatorów. Według ArcelorMittal ten trend pozwala zapomnieć o wyścigu z aluminium, które ze stalą wyraźnie przegrywa ceną.

- Gdy spadają ceny baterii, nie ma sensu wydawać fortuny na redukcję masy - mówi Philippe Aubron i zapewnia, że stopa wykorzystania stali w motoryzacji w najbliższych latach wzrośnie.

- Jesteśmy przekonani, że stal będzie wyborem dla segmentu automotive. To wynik połączenia elastyczności, ceny i bezpieczeństwa, które zapewniają jej nowe rodzaje - wtóruje mu Aditya Mittal, dyrektor generalny ArcelorMittal Europe oraz dyrektor finansowy grupy.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

34 109 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP