Usługi serwisowania i napraw samochodów można podzielić na te prowadzone przez autoryzowane serwisy (przez koncerny samochodowe) oraz warsztaty niezależne. Słowem "niezależne" określa się te warsztaty, które nie są powiązane kontraktami z koncernami samochodowymi, choć często posiadają autoryzację prawdziwych producentów części takich jak Bosch, Sachs, TRW lub też dystrybutorów tych części. Jednak wiedza na temat tych zależności wśród kierowców nie jest powszechna.
Z usług warsztatów niezależnych w Polsce korzysta, aż 13,5 mln pojazdów. Jednakże ta duża dysproporcja nie odnosi się do udziału w rynku tych dwóch grup warsztatów. W bogatych krajach Europy udział serwisów autoryzowanych wynosi nawet 60% i niezależnych 40%, a w Polsce proporcje te są odwrócone.
Sięgając do sondażu przeprowadzonego przez portal CarFocus.pl należący do firmy badawczej MotoFocus.pl widać jak kojarzy się kierowcom określenie "serwis autoryzowany".
36,2% osób biorących udział w sondażu wskazało, iż pierwsze skojarzenie wiąże się z wyższą ceną. Prawie co trzeci kierowca wskazał, iż jakość usług jest na tym samym poziomie co w warsztacie niezależnym, jednak koszty, jakie ponosi klient są znacznie wyższe. Co piąty użytkownik auta (20,4%) biorący udział w sondażu jako pierwsze skojarzenie ze słowami "serwis autoryzowany" podał fachową poradę. Nieznaczna liczba odpowiedzi przypadła na określenia "dobra jakość części" oraz "gwarancja".
Podsumowując, wg kierowców serwisy autoryzowane kojarzą się z fachową poradą, ale przy porównywalnej jakości usług są dużo droższe od warsztatów niezależnych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: ASO vs serwisy niezależne wg polskich kierowców