XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Audi Urban Future: miasto jako laboratorium mobilności jutra

Audi Urban Future: miasto jako laboratorium mobilności jutra
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W roku 2050 w miastach mieszkać będzie 7 miliardów ludzi. W jaki sposób mieszkańcy będą się po nich poruszać? Jak różne formy mobilności będą ze sobą współgrać? Te i inne pytania postawiła sobie inicjatywa Audi Urban Future współpracująca w ramach projektu "Extreme Cities Project" z renomowanym amerykańskim Uniwersytetem Columbia.

W toku wspólnej pracy, obie instytucje opublikowały 5 hipotez dotyczących megametropolii przyszłości. Dodatkowo Audi, tworząc raport dotyczący metropolii Boston, bada możliwość stworzenia konkretnego projektu mobilności intermodalnej. Marka zaprezentowała oba przedsięwzięcia podczas festiwalu "Ideas City Festival“, zorganizowanego przez New Museum w Nowym Jorku.

W centrum zainteresowania projektu "Extreme Cities Project“, będącego elementem inicjatywy Audi Urban Future, znajdują się wizje metropolii roku 2050, kiedy to, jak się przewiduje, ludność miast będzie tak liczna niczym obecne narody. Projekt badawczy ukazuje pewne szanse i wskazuje, by przyszłość pojmować jako potencjał. To, w czym konkretnie tkwi innowacyjny potencjał urbanizacji przyszłości, ukazuje 5 hipotez, które Uniwersytet Columbia sformułował we współpracy z Audi. To, co szczególnego przebija się w tej współpracy to fakt, że koncern motoryzacyjny o mocnej światowej pozycji, wspólnie ze światowej sławy kuźnią idei, która wydała ponad 70 laureatów nagrody Nobla, udziela odpowiedzi na najbardziej palące pytania przyszłości.

Zasadniczym celem postawionych hipotez jest wyobrażenie sobie warunków życia w mieście w skrajnej postaci, przełamując w ten sposób panujące ogólnie wzorce myślowe i behawioralne. - Zidentyfikowaliśmy pięć kluczowych czynników charakterystycznych dla miast, które analizujemy i nadaliśmy im skrajną postać. Są to najbardziej typowe zasady zagęszczenia miejskiego, katalizatory, dzięki którym miasta powstają i się rozwijają, podkreśla Mark Wigley, dziekan wydziału architektury Uniwersytetu Columbia i kierownik "Extreme Cities Project".

Pięć postawionych hipotez to "Demografia", "Asymetryczna mobilność", "Kompleksowość", "Migracja" i "Tolerancja". Po raz pierwszy opinii publicznej przedstawił je Luca de Meo, szef marketingu i sprzedaży Audi: - Projekt ten to dla nas swego rodzaju radar wyłapujący sygnały z przyszłości. Sformułowane hipotezy pokazują nam siły napędowe w miastach. Audi czerpie z nich impulsy do tworzenia produktów jutra i rozwijania nowych usług, podkreśla Luca de Meo.

Obok strategicznego spojrzenia na megametropolie jutra, marka z Ingolstadt kładzie nacisk na stworzenie konkretnej perspektywy dla zrównoważonych koncepcji mobilności w miastach, tak by nadać kształt nagrodzie Audi Future Award 2012, którą już po raz drugi przyznano w roku ubiegłym. W tym celu, Audi zaprosiło do dyskusji przy jednym stole jej laureata, biuro architektoniczne Höweler + Yoon Architecture, decyzyjnych przedstawicieli regionu Boston/Washington oraz ekspertów z firmy. Wspólnie omówiono aktualny stan raportu "City Dossier Boston" - opracowania będącego analizą miasta i regionu Boston pod względem społecznym, przestrzennym i technicznym, ze szczególnym naciskiem na mobilność.

Wnioski płynące z dyskusji legną u podstaw planowanego laboratorium testującego mobilność. Eksperci Audi z różnych działów, m. in. z Działu Rozwoju Technicznego i Działu Strategii Produkcji, analizują, które innowacje i jaka wiedza producenta mogą zostać uwzględnione w koncepcji mobilności przyszłości w Bostonie. - Sprawdzamy, gdzie można naleźć konkretne punkty zaczepienia, umożliwiające wypełnienie luk w łańcuchu komunikacyjnym. wyjaśnia Luca de Meo.

Pięć hipotez dla miast Anno Domini 2050

- ASYMETRYCZNA MOBILNOŚĆ

Dawniej "przebyć drogę od A do B" oznaczało podjęcie jednoznacznej decyzji. Należało wybrać, czy sensowniej jest przyjechać na umówione spotkanie samochodem czy pociągiem, albo czy może lepiej odwołać spotkanie i spędzić wieczór w zaciszu domowym, ponieważ wyprawa do centrum miasta po prostu pochłaniała zbyt dużo czasu. Dziś można zauważyć, że asymetryczny wzorzec mobilności ciągle się powiększa i podejmowanie stosownej decyzji trwa jeszcze dłużej. By się przemieszczać i dodatkowo załatwiać sprawy związane z codziennym życiem, ludzie wykorzystują różne środki transportu. Podróżując pociągiem, za pomocą smartfona sprawdzają skrzynkę mailową, a korzystając ze słuchawek i kamery, uczestniczą w wideokonferencji, która odbywa się na drugim końcu świata. Hipoteza "Asymetryczna mobilność“ podkreśla, że mobilność w roku 2050 będzie jeszcze bardziej elastyczna. Przesiadanie się z jednego środka lokomocji do drugiego będzie w przyszłości najprawdopodobniej o wiele prostsze, bardziej efektywne i pasjonujące.

- KOMPLEKSOWOŚĆ

Miasta to miejsca, w których spotykają się różne klasy społeczne, grupy etniczne i multikulturowe idee. Miasto, wykorzystując wspólną infrastrukturę i technikę łączy te czynniki. Hipoteza "Kompleksowość“ wypływa z założenia, że pociąga to za sobą olbrzymią koncentrację wiedzy w miejskim otoczeniu. Gdyby doprowadzić do wymiany idei i danych, które w godzinach szczytu docierają do centrów wielkich miast, efektem byłby wysoki poziom kreatywności. W megametropoliach jutra, na niewielkim obszarze skupi się więcej ludzi niż kiedykolwiek wcześniej. Naturalnym tego efektem będzie większa wymiana myśli i wyższy potencjał w zakresie innowacji.

- MIGRACJA

Miasta powstają wskutek migracji. Ich tożsamość jest nieustannie na nowo formowana w wyniku dopływu nowych mieszkańców. Za 40 lat migracja nie będzie jednorazowym wydarzeniem w życiu człowieka, lecz normą. W przyszłości ludzie będą często przeprowadzać się z jednej światowej metropolii do innej. Np. dziś mieszkamy w Berlinie i pracujemy dla firmy z siedzibą w USA. W 2015 r. otrzymamy ofertę pracy w Nowym Jorku, w 2020 r. w Londynie, w 2030 r. nasze dzieci wyjadą do Azji, a my przeprowadzimy się za nimi. Jasna granica między domem, a drogą ulegnie zatarciu. Migracja między miastami i migracja wewnątrz miast przyjmie podobną, kompleksową formę.

- TOLERANCJA

Efektywność i produktywność wielkich miast bazuje m. in. na ich "tolerancji“. Przestrzeń miejska wspiera współpracę między ludźmi. Łatwo tu wejść w kontakt z innymi i korzystać spontanicznie z różnych ofert. To może z kolei wpłynąć na poprawę warunków życia w mieście. Przypadkowość międzyludzkich kontaktów jest źródłem nowych impulsów i nowych idei. "Ekstremalne miasta“ zyskują na tolerancji poprzez wpieranie nowych form współżycia ludzkiego. Gdzie dziś w ramach "Community Garten“ małe wspólnoty zakładają ogrody, może jutro powstać inicjatywa, dzięki której sąsiedztwo będzie zaopatrywane w zebrane plony.

- DEMOGRAFIA

Postęp medycyny i opieka zdrowotna przyczyniły się do tego, że średnia długość życia mieszkańców Ziemi wzrosła. W roku 2050, na całym świecie 2 mld mieszkańców miast będzie miało ponad 60 lat. Już dziś stałym elementem wizerunku miasta jest aktywne uczestnictwo ludzi starszych w jego życiu. Dzięki elastycznym strukturom społecznym i technicznym, jak np. nieograniczony dostęp do opieki zdrowotnej, sieci instytucji kultury oraz dzięki transferowi wiedzy między pokoleniami, wzrasta jakość życia. Miasto jako przestrzeń życiowa i mieszkalna ulega wzmocnieniu. W miastach otwiera się dostęp do najróżniejszych inicjatyw: edukacji, systemu opieki zdrowotnej, instytucji kultury i nowych pól działalności. Życie w mieście ma coś do zaoferowania ludziom w każdym wieku. Wyzwala to kreatywną energię i popycha naprzód innowacje.

źródło: Audi
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Audi Urban Future: miasto jako laboratorium mobilności jutra

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!