PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Auto firmowe nie zawsze bezpieczne

Autor: defensywnikierowcy.pl
19-05-2011 09:34

W pierwszym kwartale 2011 r., w ramach programu defensywnikierowcy.pl - Bezpieczne Auto Firmowe, zostało przeprowadzone badanie stanu bezpieczeństwa polskich flot samochodowych.

Ankietowanych zapytano o politykę samochodową, a dokładniej o zapisy regulaminowe dotyczące bezpieczeństwa we flotach. Tylko 51% firm potwierdziło posiadanie takiego dokumentu. Oznacza to, że niemal połowa firm nie dysponuje formalnym zapisem procedur bezpieczeństwa, które obowiązują jej pracowników. 65% przedsiębiorstw posiadających duże parki samochodowe stosuje regulamin bezpieczeństwa floty, natomiast tylko 38% małych i średnich firm deklaruje posiadanie takiego dokumentu. Stan bezpieczeństwa w polskich flotach pogarsza fakt, iż nierzadko dokument taki jest niepełny i nie obejmuje ważnych zachowań i sytuacji mających wpływ na poziom bezpieczeństwa. Dotyczy to choćby braku zapisów dotyczących jazdy pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających (12%), czy systemu kontroli praw jazdy i liczby punktów karnych (ponad 2/3 ogółu respondentów).
Uzyskane wyniki pokazały też, że firmy nie angażują się w edukację swoich kierowców i nie inwestują w podnoszenie poziomu ich umiejętności za kierownicą. Tylko 35% przedsiębiorstw organizuje dla swoich pracowników szkolenia z bezpiecznej jazdy, a najczęściej stosowaną metodą wpływania na postawę za kierownicą auta służbowego są rozmowy z pracownikami. Większość firm nie dostrzega profitów płynących z wdrożenia takiego programu szkoleń, a akcentuje jedynie jego zbędne koszty. Prawie 3/4 ankietowanych nie sprawdza jakimi kierowcami są ich pracownicy. Dotyczy to zarówno pracowników zatrudnionych w przedsiębiorstwie, jak i nowych ludzi. W zdecydowanej większości firmy nie uczą też defensywnego stylu jazdy.

Przy wyborze auta do firmy wciąż najważniejsze kryteria to cena zakupu i koszt eksploatacji. Tylko 18% respondentów bierze pod uwagę poziom bezpieczeństwa pojazdu. Uzyskane wyniki potwierdzają obojętność polskich przedsiębiorstw na działania profilaktyczne. Z dużo większą troską podchodzą oni do zagadnień związanych z serwisowaniem aut, przeglądami, czy zarządzaniem ogumieniem. Aspekt polityki samochodowej związany z eksploatacją pojazdów lepiej funkcjonuje niż dbałość o osoby, które zasiadają za kierownicą.

Dane pokazują wyraźnie, że wraz ze wzrostem liczebności flot, rośnie zaangażowanie zarządów firm w ich bezpieczeństwo. Można to tłumaczyć wyższą kulturą biznesu, odpowiedzialnością społeczną lub zaszczepianiem na gruncie polskim zasad obowiązujących w centralach międzynarodowych korporacji. Ale z całą pewnością istnieje powód najważniejszy. Efekt skali w wielkich flotach pozwala lepiej dostrzec oszczędności jakie firma czerpie z malejącej wypadkowości.

Wśród rozmaitych wniosków z badania wciąż aktualnym pozostaje ten, że wciąż jest wiele do zrobienia w kwestii bezpieczeństwa aut firmowych. Niezwykle ważne jest uwrażliwianie zarządów i kadry menedżerskiej przedsiębiorstw na pilną potrzebę wdrażania systemów edukacyjnych dla kierowców aut służbowych, które powinny uzupełniać wewnętrzne procedury i systemy kontroli.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP