XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Autobus hybrydowy jest za drogi dla Śląska

Autobus hybrydowy jest za drogi dla Śląska
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W Gliwicach kończą się w poniedziałek testy autobusu hybrydowego wyprodukowanego przez firmę Solaris.

Czy Śląsk będzie drugim po Poznaniu regionem w kraju, gdzie pojawi się to ekologiczne cacko? Wygląda na to, że nieprędko tak się stanie - pisze "Gazeta Wyborcza".

Przez 10 dni po ulicach Gliwic jeździł Solaris Urbino 18 Hybrid, autobus hybrydowy wyposażony w dwa silniki: tradycyjny spalinowy oraz elektryczny zasilany bateriami. To nie jest zwykły autobus, ale pojazd przyszłości spalający o ponad 20 proc. mniej paliwa i emitujący mniej dwutlenku węgla. Do tej pory na kupno tego cacka zdecydował się tylko Poznań, jako pierwsze miasto w Polsce i ósme w Europie. Pozostałych odstrasza głównie cena. Hybryda kosztuje około 1,5 mln zł, czyli o 500 tys. więcej niż tradycyjny autobus.

Pasażerowie i szefowie przedsiębiorstw komunikacyjnych mogli na własne oczy przekonać się, czy warto zainwestować w ten ekologiczny autobus, bo producent, firma Solaris Bus & Coach, postanowił wysłać hybrydę na testy w całej Polsce. Autobus trafił też na Śląsk, a pierwsze testy przeprowadziło Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach. Hybryda kursowała między osiedlami Sikornik a Obrońców Pokoju oraz od Trynku do Łabęd, przez os. Kopernika i śródmieście. Jazdy próbne kończą się dzisiaj, a za kilka dni ma być gotowy szczegółowy raport, jak solaris urbino 18 hybrid zachowywał się w Gliwicach.

Czy jest szansa, że autobus hybrydowy niebawem pojawi się na ulicach regionu? Wygląda na to, że nie. Hybryda zainteresowała szefów gliwickiego PKM-u, ale nie powaliła ich na kolana. - Nie zauważyliśmy, by spalała mniej paliwa niż tradycyjny autobus, ale z ostatecznym podsumowaniem trzeba poczekać, aż cały raport będzie gotowy. To niewątpliwie ciekawa nowinka technologiczna. Autobus ma dobrą dynamikę, łatwo się prowadzi i jest ekologiczny. Niestety, jest też drogi - mówi Henryk Szary, prezes PKM-u w Gliwicach, i przyznaje, że ewentualna decyzja o kupnie hybrydy zapadnie nieprędko.

Mateusz Figaszewski, rzecznik prasowy firmy Solaris Bus & Coach, potwierdza, że podczas pierwszych testów nie zawsze oszczędności są widoczne, ale w dużej mierze wynika to z techniki jazdy. Cała tajemnica tkwi w hamowaniu. Należy robić to umiejętnie, bo zastosowana w hybrydzie technologia pozwala odzyskiwać energię podczas hamowania autobusu, która jest następnie magazynowana w bateriach i ponownie wykorzystywana do przyspieszenia. - W ten sposób nic się nie marnuje, a autobus hybrydowy spłaca się po siedmiu latach - mówi Figaszewski.

To sporo, więc przedsiębiorstwo komunikacyjne, decydując się na kupno hybrydy, musi mieć pewność, że autobus przez ten czas będzie jeździł, a nie stał w zajezdni. - KZK GOP musiałoby zaznaczyć w specyfikacji przetargowej, że chce, aby na jakiejś trasie jeździła właśnie hybryda. Inaczej nie ma sensu inwestować w tę technologię - mówi prezes Szary.

Tymczasem w KZK GOP przypominają, że byłoby to pogwałceniem zasad ustawy o zamówieniach publicznych. - Nie możemy faworyzować jednego konkretnego napędu w autobusach - potwierdza Alodia Ostroch, rzeczniczka KZK GOP.

Cała nadzieja w gminach, które mogłyby dopłacić różnicę w cenie. Tak zrobiły władze Poznania. - Jeżeli PKM zdecyduje, że taki autobus się przyda, to rozważymy sprawę współfinansowania - deklaruje Marek Jarzębowski, rzecznik gliwickiego magistratu.

Prezes Szary chce spotkać się jeszcze z szefami Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Poznaniu, by dopytać o zalety hybrydy. - Autobus hybrydowy na pewno oszczędza paliwo, ale o szczegółach będziemy mówić dopiero pod koniec roku, gdy zakończymy 12-miesięczne testy. Przeprowadza je Politechnika Poznańska - mówi Krzysztof Konik, zastępca dyrektora do spraw promocji MPK w Poznaniu, i dodaje, że od wyników tej obserwacji będzie zależało, czy Poznań kupi kolejne hybrydy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Autobus hybrydowy jest za drogi dla Śląska

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!