PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Autobusy hybrydowe na razie nieopłacalne

Autor: Portalsamorzadowy.pl (Aleksander Poltier)
18-03-2011 11:20
Autobusy hybrydowe na razie nieopłacalne

krakow.pl

W całej Polsce trwa odnowienie taboru komunikacji miejskiej. Jednak nasze samorządy nie idą za przykładem z Niemiec czy Anglii i planując wielomilionowe inwestycje raczej nie decydują się na zakup autobusów hybrydowych. Czy słusznie?

Technologia hybrydowa choć ciągle niedoskonała, staje się coraz bardziej popularna w krajach Unii Europejskiej. Restrykcyjne przepisy wspólnoty dotyczące m.in. ochrony środowiska wymuszają na samorządach zdecydowane ograniczanie emisji spalin, szczególnie w centrum wielkich miast.
Kierując się właśnie m.in. tym kryterium, władze niemieckich landów zdecydowały się dofinansować zakup kilkudziesięciu autobusów o napędzie hybrydowym, podobna sytuacja miała miejsce w Londynie, po którego ulicach od lutego 2011 r. jeździ 20 hybrydowych autobusów marki Volvo.

Okazuje się jednak, że polskie samorządy nie inwestując w technologię hybrydową wcale nie zostają tak daleko w tyle. Więcej - według opinii ekspertów mogą dzięki temu więcej zyskać, niż stracić.

- Władze polskich miast powinny postępować racjonalnie. Autobusy kupowane obecnie w Polsce spełniają wszystkie najwyższe obowiązujące obecnie normy emisji spalin Euro 5, dodatkowo funkcjonują jako pojazdy przyjazne środowisku tzw. EEV, co nie jest jeszcze obowiązkiem w naszym kraju. Hybryda to ciągle niesprawdzone rozwiązanie. Tak na prawdę nikt do tej pory nie przetestował takiego autobusu w odstępie 10-12 lat, więc kupowanie przy ograniczonym budżecie takiej floty byłoby niepoważne - mówi Aleksander Kierecki, szef analizującej rynek transportowy firmy JMK.

Pierwszy w Polsce autobus hybrydowy, został kupiony 31 marca 2008 r. przez MPK Poznań i choć na początku wiązano z nim ogromne nadzieję, bardzo szybko okazało się że hybrydowy Solaris pozostanie jedynie rodzynkiem w poznańskiej flocie - Takie autobusy są droższe o ok. 40-50% od tych z silnikiem diesla spełniającym normy EEV. Testujemy takie rozwiązanie od ponad dwóch lat i dochodzę do wniosku, że opłacalność tej inwestycji jest praktycznie zerowa. Autobusy z napędem hybrydowym musiałby jeździć po naszych ulicach około 20 lat od czasu zakupu, żeby miało to jakikolwiek sens - wyjaśnia Krzysztof Książyk dyrektor przewozów autobusowych MPK Poznań.

Podobnego zdania są także naukowcy twierdząc, że hybryda nie należy obecnie do przyszłości nowych technologii i można ten przejściowy etap po prostu "przeskoczyć".

- Łączenie ze sobą w pojazdach dwóch technologii - elektrycznej i spalinowej - nie ma sensu. Podobnie jak wydawanie wielkich kwot na hybrydy. Uważam, że przyszłością komunikacji miejskiej są pojazdy napędzane wyłącznie silnikami elektrycznymi. Z tym, że na takie autobusy będziemy musieli poczekać jeszcze lata - tłumaczy prof. Jan Popczyk z Politechniki Śląskiej.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 058 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

792 012 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP