Firma Sobiesława Zasady wraca na pozycję lidera krajowego rynku autobusów. Niemcy brylują w eksporcie. Ale przetasowania są niemal pewne.
- Niemiecka marka, reprezentowana w naszym kraju przez EvoBus Polska, ma doskonały początek roku. Po strategicznym zwycięstwie we Wrocławiu oraz kontraktach w Bydgoszczy, Częstochowie, Katowicach, Bielsku-Białej staje się drugim graczem na rynku autobusów miejskich - podkreśla Aleksander Kierecki, szef firmy JMK.
Dopiero na czwartej pozycji znalazł się ubiegłoroczny lider Solaris (37 sprzedanych autobusów, wobec 65 rok wcześniej). Zdaniem analityków JMK, największa sprzedaż w tym roku dopiero przed nim. Przetasowania w rankingu są więc niemal pewne.
Łącznie w I kwartale znaleźli się w kraju chętni na 261 autobusów, o 6,11 proc. mniej niż przed rokiem. Spadek dotknął najważniejsze segmenty rynku - poza autobusami turystycznymi i szkolnymi.
Zupełnie inaczej wygląda ranking eksporterów. Od dwóch lat liderem jest tu MAN, który w pierwszym kwartale sprzedał za granicę aż 344 autobusy, 72 proc. więcej niż przed rokiem. Na drugim miejscu znalazło się Volvo (97 sztuk, -33,10 proc.), przed Scanią, która wyeksportowała 78 autobusów (-45,62 proc.). Stawkę największych eksporterów (znowu czwarta pozycja!) zamyka Solaris Bus & Coach, który wysłał za granicę 49 autobusów i 3 trolejbusy (-10,34 proc.).
Łącznie w pierwszym kwartale polskie fabryki wyeksportowały 594 autobusy, o 4,57 proc. więcej niż przed rokiem.
- To oznacza kontynuację pozytywnego trendu obserwowanego od 2001 r. - podkreśla Aleksander
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Autosan i MAN na czele rynku autobusów