PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

AvtoVAZ prosi o wsparcie w wysokości 2,33 mld USD

Autor: PAP
06-10-2009 11:34

AvtoVAZ, producent samochodów Łada, potrzebuje co najmniej 70 mld rubli (2,33 mld USD) aby przetrwać 2010 r. Kwota ta nie obejmuje 12 mld rubli (400 mln USD), niezbędnych fabryce na sfinansowanie ogłoszonej już 25% redukcji zatrudnienia.

Dane te podał we wtorek dziennik "Kommiersant", powołując się na prezentację przygotowaną przez AvtoVAZ, największy koncern samochodowy w Rosji, na posiedzenie rządowej komisji ds. rozwoju gospodarki. Zebrało się ono we wtorek i było w całości poświęcone rosyjskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu.
Wśród najpilniejszych potrzeb zakłady w Togliatti (d. Stawropol nad Wołgą) wymieniły 54 mld rubli (1,8 mld USD) na spłacenie bieżącego zadłużenia (kredyty, obligacje i weksle).

Premier Rosji Władimir Putin potwierdził w poniedziałek, że jego rząd nie dopuści do upadku AvtoVAZ-u. Oczekuje jednak, że do restrukturyzacji fabryki włączy się też koncern Renault, który jest jej strategicznym udziałowcem.

W piątek szef rosyjskiego rządu zagroził nawet, że udziały Francuzów w AvtoVAZ mogą zostać zmniejszone, jeśli nie wezmą oni udziału w ratowaniu zakładów.

Renault kupił 25% pakiet akcji AvtoVAZ w lutym '08, płacąc 1 mld USD. Obecnie papiery te warte są niespełna 200 mln USD. Renault miał też wnieść do kapitału fabryki platformę samochodu Logan, jednak - jak twierdzi strona rosyjska - nie wywiązał się z tego zobowiązania. Logan ma być podstawowym modelem "nowego" AvtoVAZ-u.

W poniedziałek wieczorem Putin spotkał się z wiceprezesem francuskiego koncernu Christianem Esteve, który - według "Kommiersanta" - zapewnił go, że w kwestii sanacji finansowej nadwołżańskich zakładów może "liczyć na Renault".

Powołując się na źródła zbliżone do AvtoVAZ-u i rządu Rosji, dziennik "Wiedomosti" podał, że Esteve obiecał, iż Renault zastanowi się nad przekazaniem fabryce kilku technologii, w tym platformy Logan. W ten sposób Francuzi mieliby opłacić swoją część planowanej dodatkowej emisji akcji AvtoVAZ.

Analitycy obliczyli, że skoro zakłady wymagają dokapitalizacji w wysokości 70 mld rubli, to Renault - jeśli chce zachować swoje udziały na poziomie 25% co zapewnia im wpływ na strategiczne decyzje AvtoVAZ-u - powinien dopłacić 17,5 mld rubli (583 mln USD). W przeciwnym razie akcje Francuzów zostaną rozwodnione do 6%. Sytuację Renault komplikuje fakt, że koncern sam przeżywa trudne chwile i korzysta z pomocy rządu Francji - otrzymał już wsparcie w wysokości 3 mld euro. Będzie więc musiał wyjaśnić francuskim władzom i podatnikom, dlaczego teraz angażuje się w ratowanie miejsc pracy za granicą.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP