PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Azjatyckie koncerny inwestują w technologię wodorową

Autor: PAP
04-03-2016 12:45
Azjatyckie koncerny inwestują w technologię wodorową
Fot. mat. pras. Hyundai

Azjatyckie koncerny motoryzacyjne od lat inwestują w technologię ogniw paliwowych, która ma w przyszłości stanowić alternatywę dla napędów spalinowych. Przekonują, że mimo obaw części konsumentów samochody wodorowe są bezpieczne, o czym świadczyć mają testy.

Obecnie seryjnej produkcji doczekały się Hyundai ix35 Fuel Cell i Toyota Mirai. W najbliższym czasie oczekiwane jest wprowadzenie do sprzedaży Hondy Clarity - na początku na rynek japoński. Podczas 86. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie Lexus pokazał natomiast wodorowy model koncepcyjny Lexus LF-FC.

Podczas targów w Genewie wiceszef Toyoty ds. badań i rozwoju Gerald Killmann powiedział PAP Technologie, że jednymi z największych problemów, przed jakimi stawali ich projektanci pracujący nad samochodem wodorowym, była kwestia "wykonalności" i tzw. zimnego startu, ponieważ podczas procesów chemicznych z udziałem wodoru powstaje woda, która mogłaby zamarzać przy ujemnych temperaturach. Killmann tłumaczył, że w późniejszych fazach projektu pojawiła się kwestia stworzenia odpowiedniego zbiornika na wodór, który będzie nie tylko bezpieczny, ale także odporny na czynniki mechaniczne i zewnętrzne, a także będzie mieć odpowiedni rozmiar.

"Filozofią tworzenia takiego samochodu jest unikanie jakichkolwiek nieszczelności, a w przypadku ich wystąpienia natychmiastowego ich odcięcia. Jeżeli jednak doszłoby do minimalnego wycieku wodoru to musimy mieć pewność, że będzie on miał możliwość swobodnego ulotnienia się (wodór jest lżejszy od powietrza) i nie napotka przeszkód konstrukcyjnych. Czyli projektując pojazd musimy mieć pewność, że gdziekolwiek jest wodór, nie będzie tam kształtów uniemożliwiających mu szybkie ulotnienie" - tłumaczył Killmann.

Dodał, że na bezpieczeństwo zbiornika wpływa także jego wielowarstwowa struktura składająca się m.in. z wewnętrznej części, zbudowanej z włókna węglowego, które wytrzymuje ciśnienie 700 barów. Zewnętrzna warstwa zbiornika jest otoczona natomiast włóknem szklanym, które ma chronić głównie przed konsekwencjami wypadków i uderzeń.

"Dzięki temu pomysłowi zbiornik na wodór jest bezpieczny, co pokazały testy zderzeniowe pojazdów. Udowodniliśmy też, że mimo całkowitego zniszczenia tyłu samochodu, zbiorniki pozostają nienaruszone" - dodał przedstawiciel japońskiego koncernu. Killmann poinformował, że przed opracowaniem wielowarstwowej technologii Toyota prowadziła badania nad różnymi innymi materiałami, które mogłyby posłużyć do stworzenia zbiornika na wodór.

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


51 856 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

1 280 315 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 614 ofert w bazie

OFERTY SZKOLEŃ

Szkolenia dla branży medycznej i farmaceutycznej

Szkolenia dla samorządów

2 735 056 ofert w bazie


397 664 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

PARTNERZY

    partner serwisu

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP