PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Badania porównawcze skuteczności hamowania z wykorzystaniem odbiornika nawigacji satelitarnej gps i czujnika korelacyjnego correvit-l

Autor: ZESZYTY NAUKOWE INSTYTUTU POJAZDÓW - PIOTR FUNDOWICZ, JANUSZ POKORSKI, ANDRZEJ RENSKI, HUBERT SAR
11-03-2014 09:18 |  aktualizacja: 11-03-2014 09:24

Rozwój systemów pomiarowych opartych na technologii nawigacji satelitarnej skłania inżynierów zajmujących się badaniami samochodów do wykorzystywania ich w coraz szerszym zakresie. Szczególną przydatność do odtwarzania trajektorii ruchu samochodu w testach badawczych dają systemy nawigacji satelitarnej GPS wykorzystujące przenośne stacje referencyjne.

1. Wstęp
Rozwój systemów pomiarowych opartych na technologii nawigacji satelitarnej skłania inżynierów zajmujących się badaniami samochodów do wykorzystywania ich w coraz szerszym zakresie. Szczególną przydatność do odtwarzania trajektorii ruchu samochodu w testach badawczych dają systemy nawigacji satelitarnej GPS wykorzystujące przenośne stacje referencyjne. Poprawiają one znacznie precyzję odtworzenia trajektorii ruchu pojazdu oraz prędkości jego przemieszczania. Systemy takie są jednak bardzo drogie i ograniczają w pewnym sensie mobilność zestawów pomiarowych. Pewne nadzieje stwarzają stacjonarne stacje referencyjne firmy Leica rozmieszczone na terenie naszego kraju [7]. Należy jednak pamiętać, że system ten przeznaczony jest przed wszystkim dla celów geodezyjnych. Jego przydatność do zagadnień badawczych dynamiki ruchu pojazdów może być ograniczona i powinna być zweryfikowana.

Interesującym, stosowanym ostatnio dość często rozwiązaniem jest połączenie odbiornika nawigacji satelitarnej GPS z inercyjnym układem pomiarowym (czujniki żyroskopowe prędkości kątowej i czujniki przyspieszeń liniowych). Rozwiązanie to zaczerpnięte z lotnictwa wymaga jednak skomplikowanych (nie zawsze niezawodnych) procedur obliczeniowych oraz procedur skalujących czujniki analogowe.

Dla pewnych szczególnych zastosowań w technice motoryzacyjnej mogą być całkowicie przydatne proste odbiorniki GPS powszechnie dostępne na rynku [8]. Ich podstawową zaletą w stosunku do wyżej wymienionych systemów jest ich niski koszt, brak jakichkolwiek problemów ze skalowaniem oraz bezkonfliktowe połączenie np. z powszechnie dostępnymi komputerami przenośnymi.

W niniejszym artykule przedstawiono wyniki badań skuteczności hamowania laboratoryjnego samochodu ford transit [2] przeprowadzonych z użyciem dwóch czujników mierzących prędkość pojazdu w czasie testu hamowania. Pierwszym jest korelacyjno-optyczny, bezstykowy czujnik Correvit-L [6] (rys. 2), oparty na patencie z lat 70., który zrewolucjonizował i zdominował na wiele lat techniki pomiarowe w badaniach samochodów. Drugim jest średniej klasy odbiornik nawigacji satelitarnej GPS [8]. Według danych producenta czujnik Correvit-L mierzy prędkość z dokładnością ΔvCOR=0,5 km/h natomiast odbiornik GPS z dokładnością ΔvGPS=0,1 m/s. Jak widać z powyższych danych nie ma podstaw do twierdzenia, że odbiornik GPS jest mniej przydatnym od czujnika korelacyjno-optycznego jeżeli chodzi o pomiar prędkości. Zupełnie innym zagadnieniem jest dokładność pomiaru drogi (pozycjonowania).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP