XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Badanie: kable rozruchowe i linki holownicze mogą być niebezpieczne

Badanie: kable rozruchowe i linki holownicze mogą być niebezpieczne
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Urządzenia wykorzystywane w samochodach, jak zaczepy kulowe, kable rozruchowe czy linki holownicze mogą być niebezpieczne dla użytkowników - wynika z badań przeprowadzonych przez Przemysłowy Instytut Motoryzacji na zlecenie Federacji Konsumentów.

Badanie zostało przeprowadzone we współpracy z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji (PIMOT). Eksperci Instytutu otrzymali do przebadania po kilka sztuk zaczepów kulowych, kabli rozruchowych i linek holowniczych. Były one kupione na stacjach benzynowych, w marketach motoryzacyjnych lub w hurtowniach.

Tadeusz Diupero z Laboratorium Bezpieczeństwa Pojazdów Przemysłowego Instytutu Motoryzacji wyjaśnił na wtorkowej konferencji prasowej, że badanie nie odzwierciedla pełnego obrazu rynku, ponieważ nie poddano badaniom wszystkich dostępnych na nim produktów danego typu. "Jednak z tego, co udało nam się przebadać wynika, że jest źle, a nawet tragicznie" - powiedział Diupero.

Wśród siedmiu przebadanych zaczepów kulowych (służą one do mocowania do pojazdu przyczepy - PAP) dwa nie spełniły nawet wymogów ogólnych - czyli były wykonane nie z takiego materiału jak należy albo nie miały instrukcji w języku polskim. Trzy sztuki nie były wystarczająco wytrzymałe, trzy nie były oznaczone wymaganymi informacjami, a dwa nie miały homologacji (pozwolenie na użytkowanie - PAP), choć jest to wymagane.

Przewodów rozruchowych (służących np. zimą do odpalania samochodów - PAP) przebadano sześć. Jak wyjaśnili przedstawiciele Instytutu, żaden z nich nie był bez zarzutu. Aż trzy uznano za "kompletne buble", których używanie może być niebezpieczne, choćby ze względu na ryzyko porażenia prądem.

Badaniom poddano także dziewięć linek holowniczych. Dwie nie miały wymaganej przez prawo o ruchu drogowym długości, czyli min. 4 metrów. Za to wymagań co do wytrzymałości nie spełniło aż osiem. Może to spowodować, że w trakcie holowania linka się urwie.

Prezes Federacji Konsumentów Małgorzata Niepokulczycka zaznaczyła, że szczególnie ważna przy kupowaniu takich sprzętów jest świadomość konsumentów. Poradziła, by za każdym razem sprawdzić, czy produkt ma instrukcję obsługi po polsku i oznaczenia, że posiada homologację.

Dodała, że było to badanie pilotażowe. "Nie jest to pełny test konsumencki, ponieważ zabrakło nam na niego pieniędzy, ale mamy nadzieję, że będziemy mogli takie badania przeprowadzać częściej" - wyjaśniła prezes.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Badanie: kable rozruchowe i linki holownicze mogą być niebezpieczne

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!