Wszystkie Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego (WORD) będą zobowiązane przeprowadzać egzaminy na prawo jazdy na jednolitym systemie teleinformatycznym - przewiduje projekt zmian w ustawie o kierujących pojazdami, nad którym zakończyła prace sejmowa komisja. Projekt autorstwa komisji infrastruktury - jak podkreślono w uzasadnieniu - ma m.in. rozwiązać problem z wdrożeniem systemu teleinformatycznego w niektórych WORD'ach oraz z brakiem merytorycznego nadzoru państwa nad jakością pytań egzaminacyjnych zadawanych podczas części teoretycznej egzaminu.
Do dnia wejścia w życie ustawy o kierujących pojazdami za pytania egzaminacyjne odpowiedzialny był minister transportu. "Po wejściu przepisów ustawy o kierujących pojazdami odpowiedzialność za pytania egzaminacyjne, podobnie jak za system teleinformatyczny, została przeniesiona na WORD'y. Okazało się, że powstały konkurencyjne bazy danych, na podstawie których generowane są pytania egzaminacyjne, które należą do dostawców oprogramowania dla WORD, a nie do WORD" - podkreślono w uzasadnieniu.
System dla WORD'ów przygotowywały dwie firmy: Instytut Transportu Samochodowego (ITS) i Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych (PWPW), lecz wyłącznie ta ostatnia wytwarza prawa jazdy i ma dostęp do systemu teleinformatycznego starostw. Po zmianie przepisów PWPW podpisała umowy tylko z niektórymi WORD'ami. W konsekwencji pozostała część ośrodków nie ma dostępu do systemu w starostwach, bo wybrały system egzaminowania przygotowany przez ITS. Problem polega na tym, że systemy te nie są ze sobą kompatybilne.
Projekt nowelizacji przywraca odpowiedzialność merytoryczną resortu transportu za treści zawarte w pytaniach egzaminacyjnych. Pytania testowe będzie układać państwowa komisja.
Podczas prac, które rozpoczęły się pod koniec ubiegłego roku, do projektu zgłoszono ponad 170 poprawek, a część z nich została uwzględniona - wynika ze sprawozdania przedstawionego na początku kwietnia przez przewodniczącego podkomisji Leszka Aleksandrzaka.
Po 19 stycznia ub.r. wydawane są nowe wzory prawa jazdy z kolorowym zdjęciem i z nowoczesnymi zabezpieczeniami. Prawo jazdy, podobnie jak dowody osobiste, wykonywane są z poliwęglanu, a nie jak dotychczas z laminowanego kartonika. Dokument ma m.in. naniesiony mikrodruk i hologram. Wprowadzenie nowego wzoru prawa jazdy nie oznacza obowiązku natychmiastowej jego wymiany. Dotychczasowe, wydane bezterminowo, będą wymieniane w latach 2028-2033.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Będzie jednolity system egzaminów na prawo jazdy?