Taniejąca ropa spowodowała, że spada opłacalność montażu instalacji LPG. Ale nadal jest i będzie to najtańsze paliwo.
Aby montaż instalacji przestał być opłacalny, cena litra gazu musi przekroczyć 60 proc. ceny litra benzyny. Obecnie jest to 54,5 proc. (w 2007 roku 49 proc., a w I półroczu 2008 r. - 51 proc.). Analitycy przekonują, że korzystna relacja cenowa między LPG a etyliną utrzyma się minimum kilka lat.
W ciągu ostatniego pół roku opłacalność montażu samochodowych instalacji LPG spadła o ponad 7 proc. To efekt obniżki cen ropy naftowej i paliw. W tym czasie różnica między ceną zakupu litra benzyny i autogazu zmniejszyła się o rekordowe 26 proc. Dramatycznie spadła liczba klientów w warsztatach LPG.
Zdaniem ekspertów największy wpływ na zmniejszone zainteresowanie konwersją silników benzynowych na gazowe miały plany Ministerstwa Finansów wprowadzenia podwyżki akcyzy na to paliwo. - Choć resort ostatecznie wycofał się z tego projektu, zamieszanie branży zaszkodziło - twierdzi Sylwester Śmigiel, prezes Gaspolu.
Według niego rząd musi mieć stabilną, długofalową politykę podatkową. - Nie może być co roku odgrzewania tematu: zwiększać czy nie zwiększać akcyzy od autogazu - podkreślają zgodnie przedstawiciele branży. Sylwia Popławska uważa, że najgorszy okres dla autogazu już jednak minął.
- 1 marca wejdzie w życie ustawa o podatku akcyzowym, która ustala, że stawka podatku w 2009 roku będzie na takim samym poziomie jak w latach 2005-2008 - 39 gr netto za litr. Istotne jest, iż po raz pierwszy stawki akcyzy zapisane zostały w ustawie, a nie jak dotychczas w rozporządzeniu. Da to pewność ich utrzymania przez dłuższy czas, bo każda zmiana wymagać będzie zgody parlamentu - tłumaczy.
Według Polskiej Organizacji Gazu Płynnego rynek autogazu powinien być więc stabilny. Koalicja na Rzecz Autogazu liczy nawet na wzrost sprzedaży tego paliwa i liczby montaży instalacji LPG. W Polsce jeździ już 2,5 mln aut na LPG.
Przejeżdżając w ciągu ostatnich dwóch i pół roku 50 tys. km, za LPG zapłacilibyśmy ok. 9,9 tys. zł, podczas gdy za benzynę - ok. 17 tys. zł, czyli o ponad 70 proc. więcej. Oszczędność dla użytkowników autogazu - nawet po odliczeniu kosztów związanych z montażem instalacji, droższymi przeglądami auta na gaz i wymianą filtrów - to minimum 4 tys. zł.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Benzyna tanieje, ale autogaz to wciąż najtańsze paliwo