Politechnika Śląska chce złożyć ofertę ws. bezemisyjnego autobusu w programie NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny. Zamierza wykorzystać swoje doświadczenia związane m.in. z napędami, źródłami zasilania, oprogramowaniem, rozwiązaniami autonomicznymi i materiałami.
- W realizacji swojego projektu śląska uczelnia zamierza współpracować z firmami zewnętrznymi - m.in. producentami pojazdów.
- Celem programu jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez samorządy.
- Narodowe Centrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawie z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41 miast i gmin. W efekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000 innowacyjnych pojazdów.
NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnego zakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane będą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejne etapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR ma ograniczać liczbę prowadzonych projektów.
Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, które samodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek o dopuszczenie do udziału w programie.
Jak powiedziała w środę dziekan wydziału mechanicznego technologicznego prof. Anna Timofiejczuk, uczelnia określiła we wniosku swój potencjał pod kątem programu i teraz czeka na dopuszczenie do niego.
Prof. Timofiejczuk zaakcentowała, że Politechnika Śląska nie będzie producentem autobusów. W złożonym wniosku o dopuszczenie do programu uczelnia określiła, że samodzielnie w projekcie może wykonać 50 proc. zadań.
- Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o prace badawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć i włączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, z autonomią - powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akurat w Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniu autonomicznego robota dla górnictwa.
Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, w których specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznego technologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania.
- Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemy też pneumatyczne - zasygnalizowała.
Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programu Bezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami z regionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami - wytwórcami pojazdów. Po dopuszczeniu do programu i podpisaniu umowy pierwszym etapem ma być przedłożenie przez oferentów szczegółowych ofert.
Według wcześniejszych informacji na część badawczo-rozwojową programu przeznaczonych ma zostać 100-200 mln zł (zapewniane przez NCBR), natomiast do współfinansowania etapu wdrożeniowego, w wysokości ponad 2 mld zł, zaangażowane zostaną środki Funduszu Niskoemisyjnego Transportu oraz Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Bezemisyjny autobus na celowniku Politechniki Śląskiej