Białoruś wznawia rozmowy ws. produkcji chińskich samochodów

Białoruś wznawia rozmowy ws. produkcji chińskich samochodów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Mińsk wznowił rozmowy z chińskim koncernem motoryzacyjnym Cherry o budowie na Białorusi fabryki samochodów tej marki - poinformował w czwartek w Mińsku szef departamentu przemysłu, transportu i łączności Ministerstwa Gospodarki Uładzimir Dziernawoj. Wartość inwestycji szacowana jest na około 260 mln dolarów.

Dziernawoj przypomniał, że biznesplan wspólnej chińsko-białoruskiej fabryki powstał już w ubiegłym roku, ale z powodu kryzysu jego realizacja została przełożona. "Miniony rok był rokiem kryzysowym, dlatego dopracowanie biznesplanu oraz związane z nim uzgodnienia nie zostały doprowadzone do stadium finalnego" - powiedział.

Jako dodatkową przyczynę zatrzymania prac nad projektem fabryki Dziernawoj wymienił wysunięcie przez stronę chińską "niewykonalnych żądań" dotyczących rozmiarów białoruskiego wkładu w inwestycję oraz zagwarantowanie przez Białoruś pełnego dostępu na rynek rosyjski.

"Obecnie proces rokowań trwa, choć nieco się spowolnił z powodu niepewności związanej z kwestiami ceł na samochody w ramach unii celnej Rosji, Kazachstanu i Białorusi" - dodał.

Białoruski wiceminister gospodarki Anatol Filonau powiedział w czwartek agencji BiełaPAN, że nie może na tym etapie rozmów zdradzić, jaki model Cherry będzie produkowany na Białorusi. Zauważył jednak, że chiński przemysł motoryzacyjny rozwija się bardzo dynamicznie, czego dowodem jest zakup przez koncern Geely firmy Volvo za ponad dwa miliardy dolarów.

"Nie będę zdziwiony, jeśli okaże się, że za jakiś czas zaczną wypierać europejskich producentów z rynku" - podsumował.

Od 1 lipca na Białorusi, w Rosji i Kazachstanie zacznie obowiązywać wspólny Kodeks Celny w ramach unii celnej, którą utworzono pod koniec ubiegłego roku. Z dniem jego wejścia w życie znacznie wzrosną wewnętrzne cła importowe na samochody zagraniczne. Związane to jest z dostosowaniem ceł na Białorusi i w Kazachstanie do znacznie wyższych ceł w Rosji.

Według ocen ekspertów białoruskich ceny samochodów używanych wzrosną na Białorusi średnio o 30-40 procent w zależności od rocznika. Spowoduje to wzrost opłacalności produkcji samochodowej na terytorium tego kraju.

W chwili obecnej na Białorusi istnieje tylko jedno przedsiębiorstwo produkujące samochody osobowe - montownia irańskich samochodów Samand. W ubiegłym roku taśmę opuściło 241 pojazdów. W planach na ten rok przewidziano produkcję 1100 sztuk. Firma Ford wycofała się z wytwarzania samochodów na Białorusi po dwóch latach obecności na rynku - w roku 2000. Oficjalną przyczyną zamknięcia fabryki pod Mińskiem była jej nieopłacalność.

Na 1000 mieszkańców 9,5-milionowej Białorusi przypada 260 samochodów osobowych. W Niemczech liczba ta jest ponad dwukrotnie wyższa.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Białoruś wznawia rozmowy ws. produkcji chińskich samochodów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!