Producenci poszerzają ofertę małych aut,, gdyż ich sprzedaż rośnie dużo szybciej od luksusowych i paliwożernych limuzyn.
Globalna sprzedaż kompaktowego BMW serii 1, najmniejszego auta tej marki, wzrosła w lipcu o 40%. Ostatnio opublikowane dane potwierdzają trend, który rozpoczął się w maju, kiedy to sprzedaż "jedynki" podwoiła się w porównaniu z analogicznym okresem ub.roku - w czerwcu wzrosła o 53% pisze "Dziennik". W tym samym czasie sprzedaż większych samochodów BMW serii 3,5 i 7 spadała, licząc rok do roku, przez trzy miesiące z rzędu, a w lipcu popyt na najbardziej luksusowe "siódemki" był o 12% mniejszy niż rok wcześniej.
- Wyraźny jest trend w stronę mniejszych silników i mniejszych samochodów, co utrudnia utrzymanie rentowności na obecnych poziomach - mówi "Dziennikowi" Adam Jonas, analityk europejskiej branży samochodowej w Morgan Stanley. W ostatnich latach BMW zwiększało sprzedaż, oferując takie samochody jak seria 1, kompaktowy SUV X3 i rozszerzając ofertę modeli Mini. W 2007 r. koncern sprzedał 1,5 mln samochodów wobec 1,05 mln w 2002 - ale marża operacyjna na sprzedaży aut zmniejszyła się do 6,4% na koniec 2007 r. z 9,2% w 2002.
Tymczasem dane opublikowane przez należącego do Daimlera Mercedesa pokazały podobny trend. Sprzedaż małych smartów wzrosła w lipcu o 27%, podczas gdy cięższych samochodów terenowych Daimlera - takich jak mercedesa klasy M, GL, G oraz vana klasy R, - zmniejszyła się o 19%. Prezes Daimlera Dieter Zetsche zasugerował w lipcu, że firma może wypuścić na rynek amerykański niektóre wersje nowej generacji kompaktów klasy A i B. W ub.tygodniu prezes BMW Norbert Reithofer powiedział, że z powodu zmieniającego się popytu konsumenckiego firma zrezygnowała z planów produkcji SUV'a X7. Z kolei Audi z Grupy Volkswagena z powodu słabej sprzedaży swojego dużego SUV'a Q7 przyspiesza prace nad luksusowym kompaktem A1.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: BMW i Daimler stawiają na auta kompaktowe