PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

BMW Motorrad ma 90 lat

Autor: wnp.pl (AG)
19-05-2013 21:55
BMW Motorrad ma 90 lat

foto: BMW Motorrad

Przez dziewięć dekad marka BMW Motorrad znana była zaawansowanych rozwiązań w technice motocyklowej. Od samego początku firma pokonywała granice rozwoju motocykla, przełamując je pionierskimi koncepcjami w konstrukcji i technologii. Do technicznych przełomów należy zaliczyć zastosowanie aluminiowych głowic cylindrowych we wzdłużnie mocowanych silnikach w układzie bokser, pierwszy teleskopowy widelec przedniego koła, aerodynamicznie zoptymalizowany zestaw owiewek, motocyklowy układ hamulcowy z systemem ABS, klatkę bezpieczeństwa z modelu BMW C1, przednie zawieszenie kół Telelever oraz system dynamicznej kontroli tłumienia zastosowany w zawieszeniu kół motocykla.

Od pierwszych dni motoryzacji do dzisiejszych czasów, sukces w wyścigach zawsze był ostatecznym testem osiągów i niezawodności nowych technologii. Z kolei udział w sportach motorowych - od górskiego wyścigu Mittenwalder Steig wygranego na motocyklu BMW R 32 w lutym 1924, poprzez sześciodniówki motocyklowe, 24-godzinne wyścigi Le Mans, imprezy Tourist Trophy, rajd Paryż-Dakar, czy najnowsze starty w wyścigach Superbike World Championship z udziałem BMW S 1000 RR - zawsze służył jako siła wspomagająca wprowadzanie kolejnych innowacji.
Silniki, przekładnie, układy napędowe
Dwucylindrowe silniki bokser mają swoje stałe miejsce w motocyklach BMW od samego początku. Już pierwszy BMW - model R 32, który zadebiutował w 1923 r. - wyróżniał się silnikiem w układzie przeciwsobnym, z kołnierzowo mocowaną do niego przekładnią i napędem za pomocą wału Kardana. Charakterystyczną cechą tego motocykla było wzdłużne ustawienie silnika (czyli poprzeczne umieszczenie cylindrów), co przy układzie bokser gwarantowało identyczny dostęp do powietrza chłodzącego oba cylindry. Rozwiązanie to zaproponował główny inżynier BMW, Max Friz. 2 lata później w BMW R 37, maksymalna moc tego silnika została podwojona z 8 do 16 KM, co uzyskano stosując aluminiowe głowice w układzie górnozaworowym, co było rozwiązaniem unikalnym w konstrukcji motocykli z tamtych czasów. Niewiele później zastosowano sprężarkę ładunku, co umożliwiło motocyklowi BMW sięgnąć po światowy rekord prędkości w 1929 r., pierwszy z wielu w historii firmy.

Pierwszy jednocylindrowy motocykl BMW, model R 39, również otrzymał aluminiową głowicę cylindrów. Przedwojenne modele BMW wniosły wiele innych pionierskich rozwiązań do świata motocykli, w tym pierwszy rozrusznik nożny z poprzecznym wałkiem w BMW R 57 (1928), podwójny gaźnik w BMW R 16 (1932), wałki rozrządu napędzane łańcuchami i umieszczone w głowicach, a także czterobiegowa przekładnia z nożną zmianą biegów w BMW R 5 (1936).

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 188 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

778 594 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP