BMW zawiesza rozmowy z Daimlerem na temat przyszłych projektów

BMW zawiesza rozmowy z Daimlerem na temat przyszłych projektów
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

BMW zawiesiło rozmowy z Daimlerem na temat współpracy nad przyszłymi projektami po tym jak koncern, do którego należy marka Mercedes, ujawnił władzom w Berlinie informacje ws. udziału niemieckich firm motoryzacyjnych w kartelu - podaje dziennik "Sueddeutsche Zeitung".

Gazeta powołała się na anonimowe źródła bliskie sprawie.

W zeszłym tygodniu magazyn "Der Spiegel" podał, że koncern Volkswagen oraz należące do niego spółki Audi i Porsche, jak też koncerny BMW i Daimler miały przez lata we wspólnym kartelu uzgadniać kwestie dotyczące techniki, kosztów i dostawców. Tygodnik powołał się przy tym na pisemny materiał, jaki Volkswagen przekazał instancjom ochrony konkurencji w imieniu własnym oraz Audi i Porsche. Również Daimler miał złożyć swego rodzaju zawiadomienie o własnych nagannych praktykach.

Według "Sueddeutsche Zeitung" szefostwo BMW chce zweryfikować plany wspólnych projektów, które miały być realizowane z Daimlerem. Chodzi m.in. o chęć rozwijania sieci stacji szybkiego ładowania dla samochodów elektrycznych; ten projekt miał być realizowany też z Volkswagenem i europejskim oddziałem Forda. Firmy miały też porozumieć się w sprawie wspólnego zakupu części.

Według źródeł "Sueddeutsche Zeitung" ujawnienie przez Daimlera informacji na temat kartelu "całkowicie podważyło" zaufanie BMW do Daimlera.

We wtorek agencja Reutera, powołując się na anonimowe źródła, podała, że decydując się na współpracę z władzami w Berlinie Daimler może uzyskać immunitet.

Jak wynika z udostępnionych "Spieglowi" materiałów, od lat 90. ponad 200 pracowników pięciu firm motoryzacyjnych ustalało w ramach tajnych grup roboczych sposoby wygaszania konkurencji. Dotyczyło to także techniki neutralizowania tlenków azotu w spalinach silników Diesla. Daimler, BMW, Volkswagen, Audi i Porsche uzgadniały wspólnie między innymi rozmiary zbiorników na AdBlue - wodny roztwór mocznika niezbędny do przekształcania tlenków azotu w azot i wodę. Ponieważ duże zbiorniki byłyby droższe, firmy miały się umówić, że będą one małe - co potem nie wystarczało dla skutecznego oczyszczania spalin.

Według "Spiegla", grupy robocze dokonywały także wyboru dostawców podzespołów oraz ustalały ich ceny. W swym zawiadomieniu Volkswagen wskazał na istnienie "podejrzenia", że doszło do "działań naruszających prawo antykartelowe".
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: BMW zawiesza rozmowy z Daimlerem na temat przyszłych projektów

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!