Brak perspektyw na poprawę na rynku pojazdów ciężarowych

Brak perspektyw na poprawę na rynku pojazdów ciężarowych
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Pierwsza połowa br. stała pod znakiem powolnej stabilizacji cen używanych ciężarówek. Jednak okres ten już się skończył, a rynek ponownie negatywnie zareagował na bardzo słaby popyt. Wartości ciągników siodłowych Euro 2 i Euro 3 w ostatnich miesiącach gwałtownie spadły. Szczególnie dotyczyło to marek najtańszych na rynku (Iveco, Renault), co spowodowane było większą dostępnością bardziej prestiżowych marek w atrakcyjnych cenach, pisze w swoim raporcie EurotaxGlass's.

Popyt na ciągniki Euro 3 ogranicza się praktycznie do pojazdów z lat 2004-2006 i pochodzi wyłącznie od przewoźników krajowych. Auta starsze kierowane są na eksport do krajów bliskowschodnich, jednak ich ceny są już bardzo niskie. Przewoźnicy międzynarodowi nastawieni są na zakup ciągników Euro 5 i dlatego od kilku miesięcy utrzymują one swoją wartość na mniej więcej stałym poziomie. Poza tym są wciąż dosyć drogie w Europie Zachodniej, a w polskiej ofercie komisów pojawiają się jako pojazdy pochodzące z windykacji. Ze względu na wysoki kurs euro, import pojazdów z rynków zachodnioeuropejskich nadal nie jest opłacalny. Powoli słabnie popyt na ciągniki Euro 4. W chwili obecnej jest to norma przejściowa, która nie zapewni odpowiednich zysków wynikających z różnicy w cenie i mycie na niemieckich autostradach. Wartości tych pojazdów w perspektywie kilku-, kilkunastu miesięcy powinny zrównać się z Euro 3, podaje EurotaxGlass's.

Widoczny jest spadek zainteresowania pojazdami dystrybucyjnymi, o dmc 7,5–18 t. Jest to objaw kryzysu na rynku krajowym, co można także zauważyć w dużym spadku sprzedaży pojazdów dostawczych.

Popyt na samochody budowlane jest nadal niewielki, ale na stałym poziomie. Odczuwalny jest spadek cen kilkunastoletnich wywrotek, co świadczy o powolnym nasyceniu rynku samochodów konstrukcyjnych.

Stoki pojazdów nowych z 2008 r. wyczerpują się. Dzięki atrakcyjnej cenie importerzy sukcesywnie pozbywają się samochodów stokowych. Ich wyprzedanie spowoduje skokowy wzrost cen; pojazdy z roku produkcji 2009 są znacznie droższe, także ze względu na utrzymujący się wysoki kurs euro. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na najmłodsze, używane ciężarówki. Mimo, że sytuacja ekonomiczna nie zachęca, mamy do czynienia z dobrym momentem na zakup nowego taboru transportowego.

Z punktu widzenia popytu, w perspektywie kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się większych zmian. Natomiast z punktu widzenia cen używanych pojazdów, ciągniki Euro 3 i starsze nadal będą tanieć (wciąż ich przybywa na rynku), a Euro 5 pozostanie na stałym, wysokim poziomie. W takiej sytuacji, przy stale powiększającej się różnicy między Euro 5 i Euro 3, należałoby zacząć rozważać zakup najmłodszych ciągników Euro 3, ponieważ dużo niższa cena zakupu zrównoważy koszty wyższego myta, a konstrukcyjnie Euro 3 jest znacznie prostszym i tańszym w obsłudze pojazdem.

EurotaxGlass’s który przygotował powyższy raport jest europejskim dostawcą rozwiązań służących do identyfikacji i wyceny wartości rynkowej pojazdów oraz autorytetem w wydawaniu opinii o rynku pojazdów używanych dla firm konsultingowych, instytucji rządowych oraz mediów. Firma posiada długoletnią tradycję w zakresie obserwacji i monitorowania rynku motoryzacyjnego w Europie. Eurotax jest źródłem kompleksowych informacji dla klientów, firm kupujących i sprzedających samochody, producentów, importerów, ubezpieczycieli, banków, firm flotowych i leasingowych.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Brak perspektyw na poprawę na rynku pojazdów ciężarowych

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!