Pierwsza połowa br. stała pod znakiem powolnej stabilizacji cen używanych ciężarówek. Jednak okres ten już się skończył, a rynek ponownie negatywnie zareagował na bardzo słaby popyt. Wartości ciągników siodłowych Euro 2 i Euro 3 w ostatnich miesiącach gwałtownie spadły. Szczególnie dotyczyło to marek najtańszych na rynku (Iveco, Renault), co spowodowane było większą dostępnością bardziej prestiżowych marek w atrakcyjnych cenach, pisze w swoim raporcie EurotaxGlass's.
Widoczny jest spadek zainteresowania pojazdami dystrybucyjnymi, o dmc 7,5–18 t. Jest to objaw kryzysu na rynku krajowym, co można także zauważyć w dużym spadku sprzedaży pojazdów dostawczych.
Popyt na samochody budowlane jest nadal niewielki, ale na stałym poziomie. Odczuwalny jest spadek cen kilkunastoletnich wywrotek, co świadczy o powolnym nasyceniu rynku samochodów konstrukcyjnych.
Stoki pojazdów nowych z 2008 r. wyczerpują się. Dzięki atrakcyjnej cenie importerzy sukcesywnie pozbywają się samochodów stokowych. Ich wyprzedanie spowoduje skokowy wzrost cen; pojazdy z roku produkcji 2009 są znacznie droższe, także ze względu na utrzymujący się wysoki kurs euro. Z pewnością nie pozostanie to bez wpływu na najmłodsze, używane ciężarówki. Mimo, że sytuacja ekonomiczna nie zachęca, mamy do czynienia z dobrym momentem na zakup nowego taboru transportowego.
Z punktu widzenia popytu, w perspektywie kilku najbliższych miesięcy nie należy spodziewać się większych zmian. Natomiast z punktu widzenia cen używanych pojazdów, ciągniki Euro 3 i starsze nadal będą tanieć (wciąż ich przybywa na rynku), a Euro 5 pozostanie na stałym, wysokim poziomie. W takiej sytuacji, przy stale powiększającej się różnicy między Euro 5 i Euro 3, należałoby zacząć rozważać zakup najmłodszych ciągników Euro 3, ponieważ dużo niższa cena zakupu zrównoważy koszty wyższego myta, a konstrukcyjnie Euro 3 jest znacznie prostszym i tańszym w obsłudze pojazdem.
EurotaxGlass’s który przygotował powyższy raport jest europejskim dostawcą rozwiązań służących do identyfikacji i wyceny wartości rynkowej pojazdów oraz autorytetem w wydawaniu opinii o rynku pojazdów używanych dla firm konsultingowych, instytucji rządowych oraz mediów. Firma posiada długoletnią tradycję w zakresie obserwacji i monitorowania rynku motoryzacyjnego w Europie. Eurotax jest źródłem kompleksowych informacji dla klientów, firm kupujących i sprzedających samochody, producentów, importerów, ubezpieczycieli, banków, firm flotowych i leasingowych.
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Brak perspektyw na poprawę na rynku pojazdów ciężarowych