Branża CNG i LNG dostała szansę na drugie życie

Branża CNG i LNG dostała szansę na drugie życie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dla branży CNG i LNG projekt wprowadzenia zerowej akcyzy na te paliwa to "drugie życie " - powiedział wiceprezes ds. handlowych Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Maciej Woźniak.

Jak dodał wraz z ustawodawstwem dotyczącym paliw alternatywnych i obowiązkach z tego wynikających obniżenie akcyzy do zera "kreuje bardzo duża przestrzeń do rozwoju tego rynku".

We wtorek 22 maja rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o podatku akcyzowym i prawo celne zakładający wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych.

"To jest bardzo dobra informacja dla tego sektora, da tej branży drugie życie po kilku latach zastoju" - ocenił Maciej Woźniak.

Woźniak dodał, że PGNiG w ciągu ostatnich kilku miesięcy podpisał "kilka umów" na dostawy do przedsiębiorstw komunikacyjnych. Mamy przesłanki, by myśleć o tym, że będziemy dostawcą tego paliwa do autobusów w Warszawie - powiedział Maciej Woźniak.

W komunikacie po wtorkowym posiedzeniu rządu napisano, że w ostatnich latach nasilił się problem z zanieczyszczeniem powietrza cząsteczkami pyłów pochodzącymi m.in. ze spalania paliw.

Czytaj także: Gaz ziemny do samochodów na preferencyjnych warunkach

"Gaz ziemny jest paliwem zawierającym ponad 90 proc. metanu, który w postaci sprężonej (CNG) lub skroplonej (LNG) nadaje się do napędzania niskoemisyjnych pojazdów, np. komunikacji miejskiej w centrach dużych miast. CNG zapewnia wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, a także 99-proc. redukcję zadymienia i smogu oraz 40-proc. obniżenie poziomu hałasu. Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja CO i CO2 w przypadku gazu jest mniejsza niż np. w przypadku benzyny czy oleju napędowego. Gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych" - czytamy w komunikacie.

Przypominano, że autobusy komunikacji miejskiej zasilane CNG jeżdżą w wielu polskich miastach m.in. w Mielcu, Warszawie, Słupsku, Tarnowie, Gdyni, Tychach i Zamościu, a w Rzeszowie jeździ nawet co piąty taki autobus.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża CNG i LNG dostała szansę na drugie życie

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!