Branża motoryzacyjna: wojna o talenty dopiero przed nami

Branża motoryzacyjna: wojna o talenty dopiero przed nami
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

1140 zł dla pakowacza na Dolnym Śląsku, 19761 dla dyrektora ds. produkcji w Wielkopolsce. To tylko pojedyncze przykłady danych, dotyczących wysokości płac w sektorze motoryzacyjnym w Polsce.

Pensje rosną i muszą rosnąć bo podaż, zwłaszcza specjalistów, na rynku pracy jest niska. Dziennik pisze o wynagrodzeniach w motobranży, bazując na wynikach badań przeprowadzonych w ok. 50 firm, przez AG "Test" HR.

Wyniki badań potwierdzają wszelkie sygnały dotyczące rynku zatrudnienia. Pracowników brakuje, a szczególnie daje się we znaki niedobór fachowców z określonymi kwalifikacjami, zwłaszcza produkcyjnymi.

Dziennik przytacza opinię Ilony Ciężkowskiej z AG "Test", która dopiero wieszczy nam w Polsce prawdziwy boom na specjalistów. Przez najbliższe dwa, trzy lata, pracowników - z trudem bo z trudem, ale jednak będzie można znaleźć, a potem rynek zostanie opróżniony. Stąd ważne jest, aby firmy już dziś zaczęły myśleć perspektywicznie, otwierały się na ludzi młodych i starały się ich zatrzymywać jak najdłużej.

W wielu przedsiębiorstwach już się to robi, organizując szkolenia, aranżując systemy motywacyjne, tworząc klasy patronackie w szkołach czy zapraszając do odbywania praktyk i staży. Mimo, związkowych utyskiwań na przepaść pomiędzy polskimi a zachodnimi zarobkami, specjaliści i trudni do zastąpienia, doświadczeni pracownicy "z fachem w ręku" zwykle nie narzekają na uposażenia, tym bardziej, że firmy nie mając wyjścia, muszą ich ciągle ze sobą wiązać. Mniej powodów do satysfakcji - jak wskazują liczby i związkowy przekrój niezadowolonych - mogą mieć ludzie zatrudnieni np. wprost przy taśmie. Stamtąd też najczęściej pochodzą lamenty o dystans jaki dzieli ich w stosunku do płac "staro-unijnych".

Dziennik, przywołując wyniki badań AG "Test", wskazuje na zasadę, zgodnie z którą im większa firma, tym proporcjonalnie wyższych uposażeń mogą oczekiwać zatrudnieni. Podobna zależność dotyczy stażu pracy - im dłuższy, tym "dłuższy" pasek wynagrodzenia.

Badanie wykazało, że średnie podwyżki zrealizowane w ub. roku były najwyższe dla kadry kierowniczej (7,59 %). w tym, wg planów, najwięcej mają dostać pracownicy szeregowi (8,1%).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Branża motoryzacyjna: wojna o talenty dopiero przed nami

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!