PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Bruksela chce opłat ekologicznych od aut ciężarowych

Autor: Puls Biznesu
16-02-2009 19:47

Polscy i europejscy przewoźnicy drogowi protestują przeciwko nowym opłatom. Ekomyto to wzrost kosztów o 3-5 euro za 100 km.

Komisja Europejska (KE) przygotowuje się do wprowadzenia dodatkowych opłat za emisję spalin i hałasu oraz zatłoczenia ulic. Na pierwszy ogień idą ciężarówki. Resort infrastruktury przedstawił unijne propozycje i czeka na opinie transportowców do kwietnia.
Drogowi przewoźnicy są przeciw. Protestują wspólnie z Międzynarodową Unią Transportu Drogowego. - Nasze niezadowolenie powoduje to, że obciążenia dotyczą wyłącznie pojazdów ciężarowych, chociaż w Europie stanowią one niewiele ponad 10% ogólnej liczby pojazdów poruszających się po drogach. Ponadto oznaczają dublowanie opłat, które transport drogowy już ponosi w cenie paliw czy składkach na ubezpieczenie komunikacyjne, podkreśla Tadeusz Wilk, dyrektor departamentu transportu Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych. I dodaje: - Nie możemy absolutnie zgodzić się z przeznaczaniem wpływów z nowych opłat na inne rodzaje transportu, czyli najkrócej mówiąc - na podnoszenie ich konkurencyjności kosztem transportu drogowego.

Wdrożenie nowych ekoopłat pozwoli "niewiele" zaoszczędzić na kosztach zanieczyszczenia środowiska. KE szacuje, że jeśli nie zrobimy nic, to do 2020 r. koszty zanieczyszczenia środowiska i emisji CO2 sięgną 210 mld euro, ale ekoopłaty dla ciężarówek dadzą "tylko" 1 mld euro oszczędności.

- Europa stara się podejmować działania zmierzające do ochrony środowiska, ale dotychczas tym śladem nie szło wiele innych państw, np. Chiny, Indie czy USA. Trzeba uważać, aby wprowadzając dodatkowe opłaty dla europejskiego transportu drogowego, nie ograniczyć jego konkurencyjności - nowe opłaty podniosą koszt opłat za przejazd o 3-5 euro za 100 km. To nie jest bardzo wysoka kwota, ale przecież już dziś w 1 zł ceny paliwa 35 gr stanowi jego koszt, a 65 gr to podatki - mówi Bogusław Liberadzki, europoseł.

Polscy przewoźnicy poprosili swoich parlamentarzystów o interwencję w Brukseli. Wydaje się, że skutecznie, bo Parlament Europejski nieco studzi zapał KE do naciskania na kraje wspólnoty do wdrożenia ekomyta. KE podkreślała np., że aby skutecznie chronić środowisko, warto pomyśleć o dodatkowych opłatach od aut osobowych, ale - jak podkreśla Liberadzki - Parlament Europejski na razie poskromił te zakusy. Dodatkowych opłat za hałas może natomiast spodziewać się kolej, a lotnictwo ma być włączone w system handlu emisjami.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 283 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 911 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP