Był czy jest kryzys w motobranży?

Był czy jest kryzys w motobranży?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego co roku przygotowuje raport o sytuacji w branży automotive. Podczas panelu motoryzacyjnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach próbowano dojść, czy w zestawieniu widać kto wygrał, a kto przegrał na kryzysie.

Prezes PZPM Jakub Faryś stwierdził jasno, że jeśli spojrzeć na wyniki sprzedaży, to wbrew opiniom o kryzysie, wydaje się, że jest bardzo dobrze. 2009 rok właściwie został zamknięty tym samym wynikiem co poprzedni, ale - i tu jest wiele zastrzeżeń - nie na rachunek Polski tylko sąsiadów, głównie Niemiec, Słowacji i innych krajów, które wprowadziły system zachęt, dopłat do samochodów tzw.premii wrakowych. - Spośród 320 tys. sprzedanych u nas aut osobowych, blisko 50 tys. wyjechało za granicę, mówił prez. Faryś. W związku z tym to, o czym musimy mówić w kontekście aut, które zostały w Polsce zarejestrowane i jeżdżą po polskich drogach, jest tego o 50 tys. czyli ok. 17% mniej. Z tego punktu widzenia, rok był bardzo kiepski.

- Oczywiście cieszymy się - ciągnął J.Faryś - że zostało sprzedanych te 50 tys. aut w ramach reeksportu, natomiast trzeba jasno stwierdzić, że nie spowodowały tego w żaden sposób działania naszego rządu. Był pomysł, żeby i w Polsce wprowadzić tego typu zachęty, premie wrakowe, ale po półrocznej dyskusji nic z tego nie wyszło - powiedział szef PZPM.

Jeżeli chodzi o samochody dostawcze i ciężarowe, było jeszcze gorzej. W przypadku aut dostawczych w pewnym momencie mieliśmy blisko 40% spadek, a dla największych ciężarówek obsunięcie było nawet 70%. - Oznaczało to sytuację bardzo złą - mówił Faryś. Co do europejskiej filozofii, metod wychodzenia z kryzysu i rozwoju motoryzacji, przedstawiciel Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przywołuje dane GUS'owskie, zgodnie z którymi średni wiek samochodu w kraju to ok. 14,5 roku. W dalszym ciągu jesteśmy pod tym względem w ogonie Europy. Do tego nie mamy żadnych mechanizmów, które powodowałyby, że klient kupujący nowy bądź używany pojazd, jest zainteresowany egzemplarzem bardziej ekologicznym.

- Kiedyś na jakiejś konferencji zadałem pytanie: co to jest pojazd ekologiczny - przypomniał Jakub Faryś. Przyjęło się bowiem za taki uważać samochód hybrydowy, elektryczny, wodorowy czasami również napędzany wydajnym silnikiem Diesla lub iskrowym.

Prezes PZPM foruje własną opinię: samochód ekologiczny czyli sprawny technicznie, przyzwoicie naprawiany w dobrym warsztacie oraz emitujący stosunkowo mało szkodliwych substancji. Potrzebna jest więc recepta na to, aby takich pojazdów było w Polsce najwięcej.

Reasumując: miniony rok teoretycznie był dobry pod kątem sprzedaży, natomiast w praktyce niestety na rachunek naszych sąsiadów, bez działań polskiego rządu. Co w tym roku? Chyba będzie gorzej, pytanie tylko: o ile? Prognozy mówią o sprzedaży na poziomie 290 tys. - 300 tys. szt. Pierwsze cztery miesiące pokazują, że tak w istocie może być.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Był czy jest kryzys w motobranży?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!