XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Chiński Wielki Mur jesienią wjedzie do Polski

Chiński Wielki Mur jesienią wjedzie do Polski
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Dystrybutor chińskiej marki chce sprzedawać w Polsce wyłącznie samochody terenowe, przynajmniej na początku.

Great Wall Cars, polski dystrybutor chińskiej marki Great Wall Motor (Great Wall = Wielki Mur), jesienią zamierza rozpocząć sprzedaż w naszym kraju. Jak pisze "Dziennik" w tym samym mniej więcej czasie chińskie samochody chcą wprowadzić do Polski dwie inne firmy. Sprzedaż marki Brilliance chce rozpocząć niemiecka spółka Brilliance Motors Deutschland, a Pol-Mot Holding szykuje montaż modelu Grand Tiger ze stajni ZhongXing Autos,

Great Wall Motor, którego akcje notowane są na giełdzie w Hongkongu, to jeden z największych producentów samochodów w Chinach. Od 2006 r. firma za pośrednictwem spółki Euroasia sprzedaje też auta w Europie Zachodniej.

Mirosław Piotrowski, prokurent Great Wall Cars z Radomia, deklaruje, że w pierwszej fazie chińskie auta sprzedawane będą za pośrednictwem 18 dealerów. Na początek będą oferować dwa modele: CUV Hover łączący cechy samochodu osobowego, SUV-a i terenówki oraz pick-up Safe.

Radomska spółka zrezygnowała natomiast z importu do Polski modelu GWPeri podobnego do Fiata Pandy. Kilka dni temu na wniosek koncernu Fiat włoski sąd zakazał sprzedaży tego auta w Europie. Sprawa nie jest jeszcze przesądzona, bo chiński producent odwołał się od werdyktu. Jak twierdzi Piotrowski, nawet jeżeli nie byłoby żadnych przeszkód prawnych w sprzedaży tego auta, to cena, po jakiej może być ono ostatecznie sprzedawane w Polsce, nie gwarantuje powodzenia projektu. - Różnica w cenie aut osobowych produkowanych w Chinach wobec europejskiej konkurencji jest niewielka. Inaczej jest z terenówkami - podkreśla Piotrowski, w rozmowie z "Dz".

Cena chińskiego pick-upu ma się kształtować w okolicach 55-65 tys. zł netto, a terenówkę będzie można kupić za 70-85 tys. zł brutto. W zderzeniu z japońskimi odpowiednikami dostępnymi w Polsce będzie do 30 tys. zł taniej.

Eksperci motoryzacyjni mają mieszane uczucia. I nie chodzi nawet o markę czy jakość samochodów, ale o samego importera. - Nie do końca wiadomo, czy radomska spółka jest faktycznie przedstawicielem Great Wall Motor, czy też organizuje ten import na własną rękę. Wątpię też, czy firmie faktycznie udało się zbudować sieć dystrybucji - twierdzi Marek Konieczny z Polskiej Izby Motoryzacji, który zauważa też, że radomska spółka, choć działa w Polsce już od 2 lat, to do tej pory sprowadzała chińskie samochody wyłącznie w ramach tzw. importu indywidualnego. A ten sposób importu nie wymaga koniecznej w przypadku masowej sprzedaży homologacji, czyli urzędowego dopuszczenia pojazdów do ruchu.

- Do września przebrniemy przez procedury homologacyjne - zapewnia Piotrowski. Przyznaje, że procedura ta nie jest łatwa, ale firma podobno znalazła sposób na szybkie załatwienie sprawy.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chiński Wielki Mur jesienią wjedzie do Polski

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!