Chiny chcą uniezależnić swój przemysł motoryzacyjny

Chiny chcą uniezależnić swój przemysł motoryzacyjny
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Władze w Pekinie chcą uniezależnienia chińskiego przemysłu motoryzacyjnego od zagranicznego kapitału i technologii. Służyć temu ma m.in. odejście od joint venture z zachodnimi koncernami lub tworzenie takich spółek pod marką chińską.

Uzależnienie od kapitału zagranicznego w formie joint venture wysocy urzędnicy państwowi nazwali "opium" chińskiej motoryzacji. Terminu tego używali w dyskusji z szefami największych przedsiębiorstw samochodowych, która odbyła się 1 grudnia w Pekinie. Nawoływali do wzmocnienia rodzimych producentów, znalezienia dla nich partnerów zagranicznych i w efekcie powiększenia udziałów rynkowych.

Aby ograniczyć rozwój spółek typu joint venture, rządowy plan zakłada do 2015 r. znaczny wzrost udziału firm rodzimych w chińskim rynku motoryzacyjnym - do 50 proc. w sektorze samochodów osobowych, a do 40 proc. w całej branży. Na koniec 2011 r. proporcje te wynosiły odpowiednio 40 proc. w samochodach osobowych i 30 proc. w całym rynku.

Pierwszy raz terminu "opium" użył w 2009 r. ówczesny Minister Przemysłu Maszynowego He Guangyuan, który ostrzegał, że podział 50 na 50 proc. kapitału w firmach joint venture, nie daje nad nimi kontrolę. Zagraniczni partnerzy nie są bowiem zainteresowani w rozwijaniu wspólnie z Chińczykami nowych technologii, oferują tylko przestarzałe rozwiązania, a działy naukowo-badawcze rozwijają we własnych krajach. Dlatego - jak mówił - na pozór korzystna dla chińskiej motoryzacji współpraca z zagranicznymi firmami to w rzeczywistości "opium" dla branży.

Szef firmy konsultingowej Automotive Foresight z Szanghaju Zhang Yu, uważa, że "błyskawiczny rozwój motoryzacji pochłonął najlepsze aktywa i zasoby techniczne chińskiego rynku". Dodał, że duże przedsiębiorstwa, zarówno rodzime, jak i zagraniczne zrobiły wielki majątek, rynek wzrósł o setki milionów nowych samochodów i wszyscy są zadowoleni. "Poszkodowane są jednak małe i średnie firmy, które są podwykonawcami wielkich montowni. Oni zarobili stosunkowo mało, pracując od dawna na tym samym niskim poziomie technicznym, w ciężkich warunkach socjalnych" - stwierdził.

Założenia władz pekińskich będą trudne do zrealizowania, według oficjalnych danych, w pierwszych miesiącach 2012 r. udziały rodzimych przedsiębiorstw w chińskim rynku motoryzacyjnym spadły do 28 proc. (z prawie 30 proc w 2011 r.), a produkcja w październiku - o 3,3 proc.

Dzięki wysokim dotacjom rządowym i protekcyjnej polityce sprzedaży, czterech największych chińskich producentów: Chery, Geely, Great Wall, BYD, wypromowało swoje marki, ale dalej pozostają w cieniu zagranicznych gigantów.

Przedstawiciele rządu na spotkaniu z producentami krajowymi zaapelowali o zwiększenie wysiłków w celu pozyskania strategicznych partnerów zagranicznych i tworzenie z nimi joint venture pod marką chińską. To zdaniem władz najlepszy sposób na osiągnięcie zakładanego celu 40 proc. udziału w rynku motoryzacyjnym w 2015 r.

Chiny są największym producentem pojazdów mechanicznych (aut osobowych, ciężarowych, autobusów itd.) na świecie. Roczna produkcja wynosi ponad 18 mln pojazdów. W okresie od 2000 do 2010 r. produkcja chińskiego przemysłu motoryzacyjnego rosła w tempie dwucyfrowym (z poziomu 2 mln pojazdów w 2000 do 17 mln w 2010 r.).

W 2009 r. udział zagranicznych producentów w chińskim rynku motoryzacyjnym wynosił 85 proc., pod koniec października 2012 r. zmniejszył się do 72 proc. Największe udziały w rynku mają: GM, Volkswagen, Toyota i Hyundai.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Chiny chcą uniezależnić swój przemysł motoryzacyjny

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!