PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chiny chcą uniezależnić swój przemysł motoryzacyjny

Autor: PAP
03-12-2012 15:49

Władze w Pekinie chcą uniezależnienia chińskiego przemysłu motoryzacyjnego od zagranicznego kapitału i technologii. Służyć temu ma m.in. odejście od joint venture z zachodnimi koncernami lub tworzenie takich spółek pod marką chińską.

Uzależnienie od kapitału zagranicznego w formie joint venture wysocy urzędnicy państwowi nazwali "opium" chińskiej motoryzacji. Terminu tego używali w dyskusji z szefami największych przedsiębiorstw samochodowych, która odbyła się 1 grudnia w Pekinie. Nawoływali do wzmocnienia rodzimych producentów, znalezienia dla nich partnerów zagranicznych i w efekcie powiększenia udziałów rynkowych.
Aby ograniczyć rozwój spółek typu joint venture, rządowy plan zakłada do 2015 r. znaczny wzrost udziału firm rodzimych w chińskim rynku motoryzacyjnym - do 50 proc. w sektorze samochodów osobowych, a do 40 proc. w całej branży. Na koniec 2011 r. proporcje te wynosiły odpowiednio 40 proc. w samochodach osobowych i 30 proc. w całym rynku.

Pierwszy raz terminu "opium" użył w 2009 r. ówczesny Minister Przemysłu Maszynowego He Guangyuan, który ostrzegał, że podział 50 na 50 proc. kapitału w firmach joint venture, nie daje nad nimi kontrolę. Zagraniczni partnerzy nie są bowiem zainteresowani w rozwijaniu wspólnie z Chińczykami nowych technologii, oferują tylko przestarzałe rozwiązania, a działy naukowo-badawcze rozwijają we własnych krajach. Dlatego - jak mówił - na pozór korzystna dla chińskiej motoryzacji współpraca z zagranicznymi firmami to w rzeczywistości "opium" dla branży.

Szef firmy konsultingowej Automotive Foresight z Szanghaju Zhang Yu, uważa, że "błyskawiczny rozwój motoryzacji pochłonął najlepsze aktywa i zasoby techniczne chińskiego rynku". Dodał, że duże przedsiębiorstwa, zarówno rodzime, jak i zagraniczne zrobiły wielki majątek, rynek wzrósł o setki milionów nowych samochodów i wszyscy są zadowoleni. "Poszkodowane są jednak małe i średnie firmy, które są podwykonawcami wielkich montowni. Oni zarobili stosunkowo mało, pracując od dawna na tym samym niskim poziomie technicznym, w ciężkich warunkach socjalnych" - stwierdził.

Założenia władz pekińskich będą trudne do zrealizowania, według oficjalnych danych, w pierwszych miesiącach 2012 r. udziały rodzimych przedsiębiorstw w chińskim rynku motoryzacyjnym spadły do 28 proc. (z prawie 30 proc w 2011 r.), a produkcja w październiku - o 3,3 proc.

Dzięki wysokim dotacjom rządowym i protekcyjnej polityce sprzedaży, czterech największych chińskich producentów: Chery, Geely, Great Wall, BYD, wypromowało swoje marki, ale dalej pozostają w cieniu zagranicznych gigantów.

KOMENTARZE (1)

KOMENTARZE (1)


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


38 501 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

777 996 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP