PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych

Autor: wnp.pl (PIM)
07-10-2017 10:24
Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych

Elektryczny BYD e6

Fot. BYD

Chiny zmieniły harmonogram poszerzania rynku elektrycznych aut – progi obowiązkowej ilości elektrycznych aut w całej sprzedaży danej marki będą obowiązywały od 2019 roku, a nie już od przyszłego. System obejmie za to więcej firm.

  • 40 proc. z 2 milionów jeżdżących na całym świecie aut elektrycznych jest w Chinach.
  • 94 proc. rynku EV należy do lokalnych firm.
  • Od roku 2020 12 proc. sprzedawanych aut ma mieć elektryczny napęd.
**************************

Chiny się duszą, przynajmniej w swoich najbardziej zurbanizowanych, uprzemysłowionych regionach. Rząd już na początku roku 2015 zaostrzył ochronę klimatu, pięciokrotnie podnosząc kary za unikanie działań proekologicznych. W przypadku motoryzacji stosował najwyższe na świecie zachęty do kupowania elektrycznych aut. Teraz poinformował o spowolnieniu elektryfikacji aut.

Chiny są największym na świecie rynkiem samochodów elektrycznych. W ubiegłym roku 40 proc. z 2 milionów jeżdżących na całym świecie aut elektrycznych jest w Chinach. Jeździ już na nich także 200 milionów elektrycznych skuterów i 300 000 elektrycznych autobusów. Przy czym jest to rynek niemal całkowicie zamknięty: 94 proc. należy do lokalnych firm, 4 proc. do Tesli, 1 proc. do BMW, a resztą dzielą się pozostali producenci.

Wzrost produkcji chińskich aut elektrycznych był w ostatnich latach mocno napędzany wysokimi dopłatami. Będący samodzielnym liderem tego rynku BYD zwiększał sprzedaż o około 45 proc. rocznie. W pierwszym kwartale tego roku, po tym jak rząd zredukował bezpośrednie dopłaty z budżetu centralnego o 20 proc., a samorządowe subsydia zmniejszono nawet o 50 proc.  sprzedaż tej marki spadła o 34 proc., a zysk poleciał w dół o 29 proc.

Chiński rząd chce w ten sposób wymusić konsolidację rynku, na którym pojawiło się wiele małych firm, żyjących głównie dzięki rządowym subsydiom.

Kolejnym pomysłem na zintensyfikowanie ruchu na rynku elektrycznych aut, a przy tym zmniejszenia obciążenia dla budżetu, wynikającego z systemu dopłat i subsydiowania rozwoju elektromobilności ma być zwiększenie wymaganych limitów produkcji i sprzedaży. Choć pod tym względem chiński rynek jest największy na świecie, to udział elektrycznych aut w sprzedaży wynosi 3 proc.

Nałożone na producentów obowiązki mówiły, że w roku 2018 8 proc. produkowanych aut ma mieć napęd elektryczny, w 2019 już 10 proc., a w 2020 ma to być 12 proc. Teraz poinformowano o zdjęciu minimum na przyszły rok. Dwa kolejne pozostają bez zmian. Potem rząd wyznaczy kolejne progi.

Zmienia się także próg, od którego obowiązywać będą nowe przepisy, które wejdą w życie z początkiem kwietnia przyszłego roku. Przedtem miało to być 50 tys. wyprodukowanych lub importowanych aut. Teraz próg obniżono do 30 tysięcy, a więc w system wejdzie więcej firm produkujących i sprzedających samochody.

O spowolnienie zabiegali m.in. producenci zagraniczni, którzy mają fabryki w Chinach i których te przepisy także miały dotyczyć. Mają więc rok więcej na dostosowanie się. Komu się nie uda, będzie musiał płacić.
Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


43 272 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP