XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Co dalej z przepisami ws. sprowadzania używanych aut?

Co dalej z przepisami ws. sprowadzania używanych aut?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Projektowane zmiany przepisów o badaniach technicznych używanych aut z zagranicy mogą być niezgodne z opinią Komisji Europejskiej i z wyrokiem ETS. Z tego powodu Polsce może grozić ponowne postępowanie przed Komisją i Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości - ostrzega rzecznik praw obywatelskich w piśmie do ministra infrastruktury.

Wymóg przeprowadzania badań technicznych samochodów sprowadzanych z zagranicy przed ich pierwszą rejestracją w Polsce wprowadzono w 2004 r. Komisja Europejska uznała, że ogranicza on napływ używanych aut, chociaż w ciągu 4 lat od wejścia do UE Polacy sprowadzili ich ok. 4 mln, przypomina "Rzeczpospolita".

KE wskazywała, że Polska nie akceptuje badań technicznych wykonywanych w państwach UE. W 2005 r. wszczęła postępowanie, uznając, że polskie ustawodawstwo jest niezgodne z unijnym prawem, gdyż ogranicza swobodny przepływ towarów. Polski rząd wskazywał natomiast, że przepisy UE zezwalają na dodatkowe badania pojazdów przed ich pierwszą rejestracją ze względu na bezpieczeństwo drogowe i ochronę środowiska, pisze "Rz". Nie zadowoliło to jednak KE, która 2 lata temu wydała uzasadnioną opinię i wezwała Polskę do jej stosowania. Potem skierowała przeciwko Polsce skargę do ETS i wygrała. Trybunał nie wskazał przy tym, w jaki sposób Polska ma poprawić przepisów. Jeżeli jednak Polska zaniecha ich dostosowania do prawa wspólnotowego, KE może wszcząć następne postępowanie.

W Ministerstwie Infrastruktury podjęto już prace nad nowelizacją przepisów podaje "Rz". W projekcie wprowadzono zasadę, że przeprowadza się okresowe badania techniczne przed pierwszą rejestracją pojazdu na terytorium RP. Poza nowymi nie podlegają im pojazdy:
- zarejestrowane i sprowadzone z kraju członkowskiego, na których typ zostało wydane świadectwo homologacji typu UE, a od dnia pierwszej rejestracji za granicą nie upłynęły więcej niż 3 lata,
- sprowadzone z państwa członkowskiego UE mające w dowodzie rejestracyjnym lub innym dokumencie informację o wykonanym badaniu technicznym i terminie jego ważności.

Jednak taka regulacja również może budzić wątpliwości unijnych prawodawców.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co dalej z przepisami ws. sprowadzania używanych aut?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!