Co piąty autobus z polskiej fabryki zostaje w kraju

Co piąty autobus z polskiej fabryki zostaje w kraju
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

W I połowie br. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1 819 szt. To o 71 szt. więcej niż przed rokiem (+4,06%). To efekt wyższej sprzedaży autobusów w Polsce, jak i w miarę stabilnego eksportu.

Niewielki wzrost zawdzięczamy przede wszystkim wyższej sprzedaży autobusów w Polsce (+189 szt.;+50% r/r), jak i w miarę stabilnemu eksportowi (-9 szt.; -1,95%) informuje firma JMK analizy rynku transportowego.O rosnącym znaczeniu krajowego rynku świadczy fakt awansu Solarisa z III miejsca w eksportowym rankingu na II miejsce na liście producentów. Jednak zdecydowanym liderem wśród producentów jest MAN, który w I połowie br. wyprodukował 599 autobusów (+215 szt.;+55,98% r/r). To oznacza, że zeszłoroczny czas dekoniunktury dla niemieckiego producenta definitywnie minął. Firma wykorzystała go m.in. na intensywną modernizację, np. poprzez wdrożenie projektu 888. Oznacza to w praktyce montaż w ciągu jednej zmiany 8 jednostek w 8 godzin przy 80 autobusach znajdujących się w toku produkcyjnym. Teraz spółka chce objąć zakład w Sadach jednym taktem przy jednej zmianie. Zmiany objęły też fabrykę MAN w Starachowicach, gdzie oprócz optymalizacji produkcji, powstał pierwszy korpus autobusu turystycznego Neoplan Cityliner. Zakłada się, że jeszcze w sierpniu br. ruszy seryjna produkcja szkieletów tych autokarów. W Starachowicach pospawane korpusy mają być zabezpieczane antykorozyjnie poprzez kataforezę, a następnie eksportowane do niemieckiej fabryki MAN w Plauen. Tam nastąpi ich polakierowanie, a następnie montaż całego wyposażenia. Planowo ze Starachowic do Plauen mają być wysyłane codziennie 2-3 korpusy. Przygotowując się do tego, spółka zwiększa zatrudnienie, które na koniec marca wyniosło 1 874 pracowników (Sady + Starachowice). W tym roku zarząd firmy liczy na wyraźny wzrost na rynku autobusów miejskich i powrót do sytuacji z 2009 r., kiedy MAN wyprodukował 1 532 pojazdy. W I połowie br. zakład w Sadach opuściło 45 autobusów dla polskich przewoźników (7,51% całej produkcji).
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co piąty autobus z polskiej fabryki zostaje w kraju

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!