W I połowie br. produkcja autobusów w Polsce osiągnęła poziom 1 819 szt. To o 71 szt. więcej niż przed rokiem (+4,06%). To efekt wyższej sprzedaży autobusów w Polsce, jak i w miarę stabilnego eksportu.
Niewielki wzrost zawdzięczamy przede wszystkim wyższej sprzedaży autobusów w Polsce (+189 szt.;+50% r/r), jak i w miarę stabilnemu eksportowi (-9 szt.; -1,95%) informuje firma JMK analizy rynku transportowego.O rosnącym znaczeniu krajowego rynku świadczy fakt awansu Solarisa z III miejsca w eksportowym rankingu na II miejsce na liście producentów. Jednak zdecydowanym liderem wśród producentów jest MAN, który w I połowie br. wyprodukował 599 autobusów (+215 szt.;+55,98% r/r). To oznacza, że zeszłoroczny czas dekoniunktury dla niemieckiego producenta definitywnie minął. Firma wykorzystała go m.in. na intensywną modernizację, np. poprzez wdrożenie projektu 888. Oznacza to w praktyce montaż w ciągu jednej zmiany 8 jednostek w 8 godzin przy 80 autobusach znajdujących się w toku produkcyjnym. Teraz spółka chce objąć zakład w Sadach jednym taktem przy jednej zmianie. Zmiany objęły też fabrykę MAN w Starachowicach, gdzie oprócz optymalizacji produkcji, powstał pierwszy korpus autobusu turystycznego Neoplan Cityliner. Zakłada się, że jeszcze w sierpniu br. ruszy seryjna produkcja szkieletów tych autokarów. W Starachowicach pospawane korpusy mają być zabezpieczane antykorozyjnie poprzez kataforezę, a następnie eksportowane do niemieckiej fabryki MAN w Plauen. Tam nastąpi ich polakierowanie, a następnie montaż całego wyposażenia. Planowo ze Starachowic do Plauen mają być wysyłane codziennie 2-3 korpusy. Przygotowując się do tego, spółka zwiększa zatrudnienie, które na koniec marca wyniosło 1 874 pracowników (Sady + Starachowice). W tym roku zarząd firmy liczy na wyraźny wzrost na rynku autobusów miejskich i powrót do sytuacji z 2009 r., kiedy MAN wyprodukował 1 532 pojazdy. W I połowie br. zakład w Sadach opuściło 45 autobusów dla polskich przewoźników (7,51% całej produkcji).
Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu
KOMENTARZE (0)
Do artykułu: Co piąty autobus z polskiej fabryki zostaje w kraju