Co to jest "Pakt dla polskiej motoryzacji"?

Co to jest "Pakt dla polskiej motoryzacji"?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Związek Dealerów Samochodów (ZDS) i Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM)przyjęły dokument pt. "Przede wszystkim praca. Pakt dla polskiej motoryzacji", którego celem jest pokazanie najważniejszych problemów polskiej motoryzacji i propozycji ich rozwiązań.

Wg ZDS i PZPM brak działań dla rozwiązania problemów branży motoryzacyjnej powoduje rocznie utratę tysięcy miejsc pracy, tak w produkcji, jak i w usługach i handlu.

Celem dokumentu, który został przesłany do wszystkich klubów poselskich jest zbudowanie koalicji politycznego poparcia dla zaproponowanych w dokumencie postulatów. Przedstawiciele obu organizacji motoryzacyjnych mają nadzieję, że idee zawarte w dokumencie zostaną zaaprobowane i przyjęte przez wszystkich przedstawicieli zasiadających w polskim parlamencie. Uważają, że "Pakt" powinien stać się podstawowym dokumentem wyznaczającym zmiany konieczne do zbudowania w Polsce motoryzacji spełniającej należne Polakom aspiracje i dającej im tysiące miejsc pracy.

Jak piszą autorzy dokumentu, ich zamysłem jest wskazanie rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój branży motoryzacyjnej i ograniczających problemy takie jak nadmierne emisje, hałas, obecność niesprawnych technicznie pojazdów na drogach czy nielegalny demontaż wraków w sposób zagrażający środowisku naturalnemu.

Proponując swoje rozwiązania ZDS i PZPM zwracają szczególną uwagę na istotną rolę jaką motoryzacja pełni w sferze społeczno-gospodarczej kraju. Motobranża jest jednym z największych źródeł dochodów budżetu państwa, stanowi 10% wartości polskiej produkcji sprzedanej przemysłu i 14,5% całkowitego eksportu, a także zapewnia 250 tys. miejsc pracy.

Wiadomo już, że 2012 r. był najgorszym od 17 lat rokiem dla europejskiej branży motoryzacyjnej - liczba rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej obniżyła się o 8,2% osiągając poziom 12 mln szt. (jeszcze w 2007 r. sprzedawano 15,5 mln nowych aut). W Polsce sytuacja jest równie zła. W 2011 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych spadła o 12,2% w porównaniu do 2010 r. W 2012 r. roku spadek rejestracji pogłębił się o kolejne 1,4%, osiągając 273,5 tys. sztuk samochodów osobowych, co świadczy o złych perspektywach dla branży. Tylko z tytułu załamania sprzedaży nowych pojazdów w 2011 i 2012 roku do budżetu nie wpłynie ok. 1 mld zł. Niska sprzedaż nowych aut świadczy o słabości rynku wewnętrznego, co zniechęca inwestorów do lokalizacji w naszym kraju produkcji. Pomimo potencjału na poziomie co najmniej 500 tys. szt. nowych samochodów osobowych rocznie, od 10 lat sprzedaż w Polsce nie jest w stanie przekroczyć poziomu 300 tys. szt. Aby to zmienić konieczne są działania stymulujące sprzedaż nowych samochodów, czytamy w "Pakcie".

Spada również produkcja samochodów osobowych. W 2012 r. polskie fabryki wyprodukowały ok. 540 tys. szt., o ponad 27% mniej, niż rok wcześniej. W 2008 r. produkowano w Polsce ponad 840 tys. aut.
ZDS i PZPM proponują:

1. Wprowadzenie pełnego odliczenia podatku vat naliczonego przy nabyciu, leasingu samochodów osobowych wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej. Nowa propozycja Ministerstwa Finansów w zakresie podatku vat zakłada utrzymanie ograniczenia w odliczeniu podatku vat od samochodów osobowych wykorzystywanych do prowadzonej działalności gospodarczej, ograniczenie odliczenia od serwisu i materiałów eksploatacyjnych do takich samochodów o 50% oraz wprowadzenie odliczenia od paliwa o 50%. Taka propozycja nie jest korzystna dla motobranży i nie stymuluje wzrostu sprzedaży nowych samochodów. Konieczne jest wprowadzenie pełnego odliczenia vat od samochodów osobowych i utrzymanie pełnego odliczenia vat od serwisu i materiałów eksploatacyjnych.

Uzasadnienie:
- wprowadzenie pełnego odliczenia vat przyczyni się do zwiększenia ilości nowych aut na rynku, a w długiej perspektywie będzie skutkować odnowieniem parku pojazdów i mniejszym zapotrzebowaniem na pojazdy używane z zagranicy;
- obowiązujące w chwili obecnej uregulowania charakteryzują się wysokim stopniem skomplikowania i brakiem pewności prawnej;
- rozwiązanie w dłuższej perspektywie przyniesie korzyści dla budżetu państwa - przykład: Czechy, Słowacja.

2. W miejsce obecnego jednorazowo pobieranego podatku akcyzowego od pojazdów osobowych, powinien zostać wprowadzony okresowy podatek uzależniony od parametrów ekologicznych pojazdu. Wysokość stawki powinna być uzależniona od spełnianych przez samochód osobowy norm emisji Euro, w myśl zasady "więcej trujesz - więcej płacisz".

Uzasadnienie:
- podatek akcyzowy jest obciążeniem fiskalnym nieprzyczyniającym się do poprawy stanu parku samochodowego, bezpieczeństwa oraz środowiska naturalnego w Polsce;
- formuła podatku uzależnionego od parametrów ekologicznych wyklucza możliwość zaniżania jego wysokości w przypadku sprowadzania z zagranicy samochodu używanego, poprzez podanie na fakturze niższej kwoty sprzedaży niż rzeczywista wartość pojazdu - tak jak to ma obecnie często miejsce w przypadku akcyzy;
- wpływy z proponowanego podatku nie spowodują spadku dochodów państwa, a w perspektywie długoterminowej przyczynią się do ich wzrostu (w zależności od przyjętych stawek podatku i wariantu podatku) nawet o 2,5 mld zł;
- dostosowanie do standardów obowiązujących w UE - 19 państw już wprowadziło podatek uzależniony od parametrów ekologicznych.

3. Ograniczenie szarej strefy w motoryzacji. Zwiększanie liczby samochodów złomowanych w legalnych stacjach demontażu poprzez zwiększenie skuteczności wykrywania i karania nielegalnej działalności w zakresie złomowania pojazdów. Problemem systemu recyklingu pojazdów w Polsce jest szara strefa do której, wg niektórych szacunków, trafia nawet do 70% wraków. Nakładanie dodatkowych obowiązków i rażąco wysokich kar na firmy wprowadzające pojazdy nie doprowadzi do ograniczenia szarej strefy. Tak więc projektodawcy proponują kierowanie napraw pojazdów do legalnie działających warsztatów poprzez:
- ograniczenie negatywnych skutków tzw. napraw kosztorysowych (wymóg dokumentowania napraw i możliwość weryfikowania naprawy przez stacje kontroli pojazdów, opodatkowanie otrzymanej kwoty odszkodowania przewyższającej udokumentowane koszty naprawy);
- właściciel pojazdu, aby zaoszczędzić jak najwięcej z wypłaconego odszkodowania kosztorysowego, dokonuje naprawy w szarej strefie;
- zgodnie ze stosownym artykułem kodeksu cywilnego, celem odszkodowania jest wyrównanie rzeczywiście poniesionej szkody nie zaś przyczynienie się do wzbogacenia poszkodowanego.
- wprowadzenie zakazu stosowania lakierów niespełniających norm w zakresie lotnych związków organicznych i kontrola przestrzegania tego zakazu.
Ograniczenie obrotu częściami kradzionymi lub stwarzającymi zagrożenie dla bezpieczeństwa poprzez:
- ewidencjonowanie i kontrola obrotu częściami samochodowymi;
- sprzedawcy, którzy nie ewidencjonują w ten sposób sprzedaży na kasie rejestrującej stanowią nieuczciwą konkurencję dla legalnie działających przedsiębiorców oraz mogą oferować części niewiadomego pochodzenia;
- zakaz sprzedaży części, których ponowne użycie stanowi zagrożenie bezpieczeństwa ruchu drogowego lub ma negatywny wpływ na środowisko (m.in. używane poduszki powietrzne, klocki hamulcowe), określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury (Dz.U. z 2005 r. Nr 201, poz. 1666) - części te są przedmiotem obrotu na giełdach samochodowych i w Internecie.

Uzasadnienie:
- ograniczenie szarej strefy spowoduje zwiększenie wpływów budżetowych z tytułu prowadzenia legalnej działalności, przyczyni się do poprawy stanu środowiska i stanu technicznego pojazdów;
- wg szacunków działalność szarej strefy w motoryzacji przynosi straty budżetowi państwa w wysokości 1,5 - 5 mld zł rocznie.
4. Poprawa funkcjonowania systemu kontroli pojazdów poprzez wzmocnienie nadzoru nad stacjami kontroli pojazdów. Stosowana miałaby być archiwizacja wyników pomiarów przeprowadzonych podczas badania i zaostrzenie odpowiedzialności za nieprawidłowość wykonywanych badań. Do tego naklejka na szybę potwierdzająca ważność badania technicznego i opłacenia ubezpieczenia OC.
Uzasadnienie:
- konieczne jest wyeliminowanie konkurencji pomiędzy stacjami kontroli pojazdów w oparciu o ich "łagodność" w ocenie zdatności pojazdu do ruchu;
- skutkiem zmian ma być poprawa bezpieczeństwa drogowego poprzez niedopuszczenie do ruchu pojazdów zagrażających zdrowiu i życiu oraz ułatwienie kontroli wykonania badania technicznego i opłacenia OC.

5. Zmiany w systemie złomowania pojazdów poprzez liberalizację wymogów dla sieci zbierania pojazdów budowanej przez producentów i importerów pojazdów - nie więcej niż 3 punkty na województwo. Wg projektodawców trzeba ograniczyć rażąco wysoką opłatę za brak sieci i umożliwić wprowadzającym pojazdy i przedsiębiorcom kształtowanie treści umów zgodnie z zasadą swobody umów.

Uzasadnienie:
- w Polsce nie istnieje problem z dostępem do stacji demontażu oraz bezkosztowym przekazaniem pojazdu do złomowania;
- zmiany w systemie recyklingu pojazdów nie powinny mieć charakteru "parapodatku";
- prowadzenie stacji demontażu przynosi zyski 0 w 2005 r. istniało 368 stacji, a w 2012 r. jest już prawie 800.

6. Wprowadzenie daty pierwszej rejestracji zamiast roku produkcji

Uzasadnienie:
- w Unii Europejskiej państwa członkowskie nie posługują się rokiem produkcji pojazdu, tylko datą pierwszej rejestracji;
- ułatwienie postępowania w przypadku pierwszej rejestracji pojazdu, który wcześniej był zarejestrowany poza granicami kraju;
- właściciele pojazdów nie będą ponosili strat związanych ze spadkiem wartości pojazdu, spowodowanym wyłącznie zmianą kalendarza, bez straty jakiejkolwiek wartości technicznej;
- spowoduje to wzrost wpływów budżetu państwa z tytułu podatków.

7. Wprowadzenie testowych tablic rejestracyjnych umożliwi producentom i autoryzowanym dystrybutorom nowych pojazdów wykonywanie jazd testowych nowego pojazdu przed wprowadzeniem go do obrotu, bez konieczności jego czasowej rejestracji.

Uzasadnienie:
- aktualnie obowiązujące procedury wymuszają odrębną czasową rejestrację każdego pojazdu testowanego w organie rejestrującym, co znacząco utrudnia weryfikację w ruchu drogowym pojazdów schodzących z linii produkcyjnej oraz generuje istotne obciążenie finansowe liczone nawet w setkach tysięcy złotych dla pojedynczego producenta;
- konieczność czasowej rejestracji do przeprowadzenia testu pojazdu jest utrudnieniem dla wydziałów komunikacji, które są "blokowane" rano wnioskami o czasową rejestrację pojazdu, a pod koniec dnia pracy wnioskami o wyrejestrowanie tych pojazdów.

źródło: ZDS, PZPM
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Co to jest "Pakt dla polskiej motoryzacji"?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!