XVI Europejski Kongres Gospodarczy

Transform today, change tomorrow. Transformacja dla przyszłości.

7-9 MAJA 2024 • MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KONGRESOWE W KATOWICACH

  • 18 dni
  • 20 godz
  • 40 min
  • 54 sek

Coraz bliżej decyzji ws. nowej fabryki Jaguara. Polska pewniakiem?

Coraz bliżej decyzji ws. nowej fabryki Jaguara. Polska pewniakiem?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Firma Jaguar Land Rover (JLR), której właścicielem jest indyjski koncern motoryzacyjny Tata, planuje uruchomienie nowej fabryki w Europie Wschodniej i swą uwagę skupia na Polsce, pisał w niedzielę brytyjski dziennik "Sunday Times".

Fabryka mogłaby powstać w Krakowie; koszt inwestycji szacuje się na ok. 1,7 mld euro. Kierownictwo firmy JLR sondowało rynek, rozważając oferty - począwszy od Słowacji, przez Węgry i Czechy po Turcję - na uruchomienie fabryki, która miałaby produkować ok. 200 tys. samochodów rocznie, pisze "Sunday Times". Gazeta przytacza anonimowe źródło, wskazujące, że Polska zaoferowała "olbrzymie zachęty". Nie podano jednak szczegółów.

Decyzji w sprawie ewentualnej budowy fabryki w Polsce można się spodziewać w ciągu kilku tygodni, chociaż źródła, na które powołuje się gazeta, twierdzą, że Słowacja wciąż ma niewielkie szanse.

Niedawno pisaliśmy, że planowana fabryka może docelowo produkować nawet 800 tys. samochodów. Czytaj więcej: Fabryka Jaguara w Polsce mogłaby produkować nawet do 800 tys. aut

Jaguar wyprodukował w ub.r. ok. 450 tys. samochodów, lecz planuje rozwinąć produkcję do miliona. Z powodu zwiększenia potrzeb, zdolności produkcyjne w trzech brytyjskich fabrykach: w Solihull, Castle Bromwich i Halewood zostały wykorzystane. W 2014 r. JLR otworzyła fabrykę w Chinach, a kolejna w Brazylii jest w budowie. Następna na liście jest fabryka w USA lub w Meksyku.

Wicepremier, minister gospodarki Janusz Piechociński mówił na początku lipca, że Polska rywalizuje ze Słowacją o dużą inwestycję w sektorze samochodowym. Według niego byłaby to największa fabryka w historii polskiej motoryzacji, a wartość inwestycji to ponad 7 mld zł.

Piechociński zaznaczył, że chodzi o inwestora "z górnej półki" oraz "samochód kategorii premium". Wicepremier mówił, że docelowo inwestor chciałby produkować 350 tys. samochodów i rozpocząć produkcję w 2019 r. Jak dodał, inwestor chce rozpocząć budowę fabryki jeszcze przed końcem III kwartału tego roku.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Coraz bliżej decyzji ws. nowej fabryki Jaguara. Polska pewniakiem?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!