PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czego potrzebuje niezależny moto-rynek?

Autor: wnp.pl (AG)
27-12-2016 14:39
Czego potrzebuje niezależny moto-rynek?
fot. SDCM

Podczas XI Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbył się na początku grudnia z inicjatywy Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM), podsumowano aktualną sytuację na rynku, a także przedstawiony prognozy koniunktury na najbliższy czas.

Spotkanie przedstawicieli rodzimego niezależnego moto-rynku, polskich i europejskich organizacji branżowych, a także najważniejszych instytucji państwowych było o tyle wyjątkowe, że pierwszo, od kiedy SDCM przystąpiło do Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Części Motoryzacyjnych (CLEPA) reprezentującego interesy producentów działających zarówno na rynku IAM, jak również OE. Program wzbogacono m.in. o tematy dotyczące funkcjonowania fabryk motoryzacyjnych w Polsce, a także koncepcję Przemysłu 4.0.
Przedstawiono liczby:
- wartość produkcji części motoryzacyjnych w Polsce - ponad 70 mld zł;
- dynamika wzrostu w 2016 r. w porównaniu z 2015 r. - ponad 9%;
- producenci części motoryzacyjnych w Polsce tworzą 120 tys. miejsc pracy;
- udział polskiej produkcji w europejskim rynku motoryzacyjnym wynosi 3%;
- Polska zajmuje 12 miejsce wśród największych eksporterów części motoryzacyjnych na świecie, a wartość eksportu jest 2,5 razy mniejsza niż producentów działających na rynku chińskim.

Eksperci zwrócili uwagę na problemy związane z pozyskiwaniem wsparcia publicznego na rozwój przedsiębiorstwa, w szczególności zbyt długi czas od momentu powstania pomysłu na innowacje do chwili przyznania publicznych środków na jego realizację. W opinii ekspertów powoduje to, że większość z projektów nie jest realizowanych - ulegają one przedawnieniu lub są realizowane z własnych środków firmy - często przez jej zagraniczne oddziały. Istnieje bowiem wewnętrzna konkurencja pomiędzy fabrykami producentów na całym świecie, zatem okres pozyskania wsparcia na innowacje w Polsce często sprawia, że projekt realizowany jest w fabryce w innym kraju, który sprawniej przyznał publiczną dotację.

Stanowisko to koresponduje z apelem Cezarego Kaźmierczaka (Prezesa Związku Przedsiębiorców i Pracodawców - ZPP), by uczestnicząc "w gospodarczych mistrzostwach świata" rząd lepiej rozumiał faktyczne potrzeby biznesu, czego wyrazem powinny być przepisy sprzyjające rozwijaniu w pełni konkurencyjnego rynku motoryzacyjnego opartego na zasadach wolnorynkowych.

Przedstawiciel organizacji CLEPA, Frank Schlehuber, przedstawiając europejski punkt widzenia producentów części motoryzacyjnych, odnosząc się m.in. do prawa wolnego wyboru konsumentów, wskazał, że kwestie bezpieczeństwa i ochrony nie mogą prowadzić do niesprawiedliwych ograniczeń w dostępie do danych.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


39 982 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

761 502 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 266 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP