Czego uczą cztery kontrakty Ursusa w Afryce?

Czego uczą cztery kontrakty Ursusa w Afryce?
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Strategię ekspansji na rynki afrykańskie przygotowywaliśmy od kilku lat, a najdłuższy kontrakt negocjowaliśmy cztery lata. Istotna dla tego sukcesu była formuła offsetu dla zamawiających i kredytowania tych inwestycji, zbudowanie relacji z instytucjami, a nie osobami oraz pomoc polskich przedstawicielstw dyplomatycznych - mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA.

Co skłoniło zarząd spółki do eksportu na dalekie rynki, do Afryki?


- Od połowy lat 90. Pol-Mot Holding skupował krajowe podmioty zajmujące się produkcją oraz sprzedażą maszyn rolniczych. Przykładem tego było przejęcie w roku 1993 spółki Warfama z Dobrego Miasta, później fabryki w Biedaszkach produkującej ładowacze czołowe, następnie fabryk w Mrągowie i Opalenicy.

Zostały one skonsolidowane pod brandem Pol-Mot Warfama. Utworzona w ten sposób spółka w roku 2007 zadebiutowała na warszawskiej GPW. Jednak cały czas w tyle głowy mieliśmy produkt którego najbardziej nam brakowało, a który byłby motorem rozwoju grupy w latach przyszłych - chodziło oczywiście o ciągniki Ursusa. Udało się to dopiero w roku 2011 i od tego czasu marka ta stała się motorem napędowym całej grupy.

Ale dlaczego Afryka…?


- Wybór ekspansji Ursusa do Afryki nie był przypadkowy. Z jednej strony istnieje tam największy potencjał rozwoju dla rynku traktorów i maszyn rolniczych, z drugiej marka Ursusa była tam już bardzo dobrze rozpoznawalna.

Trochę jestem rozczarowany, bo myślałem, że do eksportu przymusiła was rosnąca konkurencja krajowa lub impuls, np. spotkanie z biznesmenem z któregoś z tych krajów afrykańskich.


- Konkurencję traktujemy jako element dopingujący do rozwoju, a nie czynnik skłaniający do ucieczki na inne rynki.

Natomiast wyprawa do Afryki była świadomie podjętym działaniem i elementem strategii rozwoju Ursusa. Ale zbiegła się ona w czasie z uruchomieniem przez rząd programu Go Africa. Nie byłoby rozwoju Ursusa bez wsparcia różnych resortów i placówek dyplomatycznych.

W dalszej części artykułu:

• Jaka jest siła nabywcza afrykańskiego rynku?
• Ile znaczy w relacjach z Afryką oferta offsetu?
• Czy warunkiem udanego kontraktu jest zapłata pod stołem?
• Dlaczego robiąc interesy w Afryce warto wybrać kredytowanie z OECD?
• Jak prezes Ursusa ocenia zmiany w publicznej promocji eksportu?
• Czy można spodziewać się dalszych inwestycji firmy w Afryce?
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czego uczą cztery kontrakty Ursusa w Afryce?

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!