PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj
  • Strefa premium

Czego uczą cztery kontrakty Ursusa w Afryce?

Autor: wnp.pl (Piotr Stefaniak)
10-04-2017 15:38
Czego uczą cztery kontrakty Ursusa w Afryce?

Nie wystarczy latać co pewien czas do miejscowego zakładu i kierować nim z Polski mailami i faksami - mówi Karol Zarajczyk.

Fot. PTWP (Piotr Waniorek)

Strategię ekspansji na rynki afrykańskie przygotowywaliśmy od kilku lat, a najdłuższy kontrakt negocjowaliśmy cztery lata. Istotna dla tego sukcesu była formuła offsetu dla zamawiających i kredytowania tych inwestycji, zbudowanie relacji z instytucjami, a nie osobami oraz pomoc polskich przedstawicielstw dyplomatycznych - mówi Karol Zarajczyk, prezes zarządu Ursus SA.

Co skłoniło zarząd spółki do eksportu na dalekie rynki, do Afryki?

- Od połowy lat 90. Pol-Mot Holding skupował krajowe podmioty zajmujące się produkcją oraz sprzedażą maszyn rolniczych. Przykładem tego było przejęcie w roku 1993 spółki Warfama z Dobrego Miasta, później fabryki w Biedaszkach produkującej ładowacze czołowe, następnie fabryk w Mrągowie i Opalenicy.

Zostały one skonsolidowane pod brandem Pol-Mot Warfama. Utworzona w ten sposób spółka w roku 2007 zadebiutowała na warszawskiej GPW. Jednak cały czas w tyle głowy mieliśmy produkt którego najbardziej nam brakowało, a który byłby motorem rozwoju grupy w latach przyszłych - chodziło oczywiście o ciągniki Ursusa. Udało się to dopiero w roku 2011 i od tego czasu marka ta stała się motorem napędowym całej grupy.

Ale dlaczego Afryka…?


- Wybór ekspansji Ursusa do Afryki nie był przypadkowy. Z jednej strony istnieje tam największy potencjał rozwoju dla rynku traktorów i maszyn rolniczych, z drugiej marka Ursusa była tam już bardzo dobrze rozpoznawalna.

Trochę jestem rozczarowany, bo myślałem, że do eksportu przymusiła was rosnąca konkurencja krajowa lub impuls, np. spotkanie z biznesmenem z któregoś z tych krajów afrykańskich.


- Konkurencję traktujemy jako element dopingujący do rozwoju, a nie czynnik skłaniający do ucieczki na inne rynki.

Natomiast wyprawa do Afryki była świadomie podjętym działaniem i elementem strategii rozwoju Ursusa. Ale zbiegła się ona w czasie z uruchomieniem przez rząd programu Go Africa. Nie byłoby rozwoju Ursusa bez wsparcia różnych resortów i placówek dyplomatycznych.

W dalszej części artykułu:

• Jaka jest siła nabywcza afrykańskiego rynku?
• Ile znaczy w relacjach z Afryką oferta offsetu?
• Czy warunkiem udanego kontraktu jest zapłata pod stołem?
• Dlaczego robiąc interesy w Afryce warto wybrać kredytowanie z OECD?
• Jak prezes Ursusa ocenia zmiany w publicznej promocji eksportu?
• Czy można spodziewać się dalszych inwestycji firmy w Afryce?

wnp.pl - portal gospodarczy

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!


SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


41 837 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

559 879 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 866 ofert w bazie

2 782 267 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP