Części zamienne niekoniecznie tańsze

Części zamienne niekoniecznie tańsze
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 20 września 2022

Od listopada '07, przestaną obowiązywać w Polsce przepisy o ochronie patentowej kształtów części zamiennych m.in. do samochodów. Eksperci z branży twierdzą jednak, że nie możemy na razie liczyć na tańsze naprawy aut.

Jak pisze Rzeczpospolita, obecnie ok.270 elementów karoserii samochodowych podlega ochronie, a ich produkcja wymaga zgody koncernu, który daną część opatentował. W efekcie, plastikowa osłona chłodnicy, np. z logo Opla, jest trzykrotnie droższa od takiej samej, ale bez firmowego znaczka.

-Od listopada nie należy się spodziewać raptownych i znacznych obniżek, gdyż duża część podzespołów nie była wzorem zastrzeżonym. Sukcesem tej ustawy będzie natomiast utrzymanie kosztów napraw na obecnym poziomie- mówi Michał Kuczmierowski z Koalicji na rzecz Wolnego Rynku Części Samochodowych, która zabiegała o zmianę przepisów. Można jednak oczekiwać, że producenci części, w walce o klienta będą obniżać ceny i podwyższać jakość produktów.

Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zrzeszającego największe koncerny motoryzacyjne w Polsce, ostrzega, że w pogoni za zyskiem, przedsiębiorcy zaczną sprowadzać do Polski fatalnej jakości elementy karoserii. Faryś podkreśla, że ceny niemarkowych zamienników mogą być niższe, ale nikt nie wspomina o dodatkowych kosztach powstałych po zastosowaniu części, które nie spełniają norm bezpieczeństwa wymaganych przez koncerny.
Rzeczpospolita przytacza również opinię Alfreda Franke, szefa firmy Motofocus, analizującej rynek części zamiennych w Polsce, który zwraca uwagę, że klienci dotychczas i tak korzystali głównie z tańszych części niemarkowych, a przyczyniły się do tego także firmy ubezpieczeniowe, nie płacąc pełnej ceny za oryginalny podzespół, a jedynie część kwoty po odliczeniu prawdopodobnego zużycia. To sprawiało, że gdy naprawiający auto chciał mieć nową część, musiał się zadowolić zamiennikiem. Według szacunków Motofocus, rynek tzw. części widocznych, wart jest 2,5 mld.zł., czyli jedną czwartą rynku wszystkich części zamiennych do aut.
-Po wejściu w życie ustawy o własności przemysłowej, niezależni dystrybutorzy będą mogli oferować części widoczne o podobnej jakości co oryginalne, ale w znacznie atrakcyjniejszych cenach- uważa Bohdan Stankiewicz, prezes Fota. Z kolei Adam Gajewski z JC Auto ocenia, że dla wielkich hurtowni części, zmiana przepisów nie będzie istotna, bo sprzedaż elementów widocznych miała znikomy udział w przychodach. Ceny nie spadną także w serwisach firmowych, które np. zamiast zderzaków markowych będą mogły oferować identyczne, ale od prywatnej firmy. -Ważna jest jednak pełna świadomość klienta, czy kupuje oryginał czy nie, mówi Agata Raniecka, Prezes Dixi-Car, sprzedającej ople i chevrolety.
×

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU WNP.PL

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

SŁOWA KLUCZOWE I ALERTY

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Części zamienne niekoniecznie tańsze

NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Polityka prywatności portali Grupy PTWP

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!