PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Stosowane są różne gatunki stopów magnezu do odlewania. Większość z nich zawiera jako główny dodatek stopowy glin (zakres zawartości glinu od 1,7% do około 10% w zależności od gatunku) oraz małe ilości cynku i manganu. Obecnie najszerzej stosownymi stopami odlewniczymi Mg są stopy serii: AZ (MgAlZn) i AM (MgAlMn) (tabela 4), ale są również opracowywane i produkowane nowe zaawansowane stopy Mg do przeróbki plastycznej i specjalne stopy na odlewy ciśnieniowe zawierające Ca, Sn, Sr i metale ziem rzadkich.

Gatunek EN MC-MgAl9Zn1 jest najbardziej popularnym stopem magnezu stosowanym przy wysokociśnieniowym odlewaniu kokilowym. Posiada on dobry stosunek wytrzymałości do gęstości, bardzo dobrą odporność na korozję i doskonałą lejność. Stop EN MCMgAl6Mn jest szeroko stosowany na odlewy ciśnieniowe dla motoryzacji związane z bezpieczeństwem.

Elementy samochodowe wykonane ze stopów Mg to: felgi, ramy siedzeń, obudowy rozrządu, tablice przyrządów, wzmocnienia kolumny kierownicy itp.

Poważną trudnością w pełnym wykorzystaniu stopów Mg w motoryzacji jest recykling tych stopów.

Podsumowanie

Transport jest jednym z najważniejszych źródeł emisji zanieczyszczeń środowiska [24]. Jest to szczególnie widoczne w dużych miastach, gdzie występują drastyczne przekroczenia m.in. stężenia tlenku azotu (IV) NO2: Londyn 92 mg/m3, Paryż 83 mg/m3, Monachium 80 mg/m3 (norma dla krajów UE wynosi 40 mg/m3) czy pyłu zawieszonego: Sofia 68 mg/m3, Kraków 54 mg/m3 i Bukareszt 48 mg/m3. Wartość normatywna dla krajów UE pyłu PM10 wynosi 40 mg/m3. Obecność NO2 jest typowa dla spalin z silników Diesla. Ze względu na wysoce toksyczne działanie tego tlenku na organizm ludzi silniki Diesla stwarzają większe zagrożenie dla środowiska niż silniki benzynowe. A przez wiele lat opinia specjalistów była całkowicie odmienna. Skutkuje to wprowadzaniem coraz ostrzejszych norm w zakresie emisji NO2 oraz wdrażaniem rozwiązań technicznych ograniczających emisję (np. technologię SCR). Ale również spaliny emitowane z silników benzynowych stanowią zagrożenie dla środowiska. Dotyczy to głownie emisji gazów cieplarnianych [24]. Dlatego główne prace nad ograniczeniem emisji ze środków transportu koncentrują się na: redukcji ciężaru pojazdu, poprawie jakości paliwa oraz opracowaniu nowych konstrukcji silników (elektryczne, hybrydowe). W działaniach tych istotną rolę może odegrać przemysł odlewniczy, opracowując nowe tworzywa na odlewy dla przemysłu motoryzacyjnego. Tworzywa te powinny charakteryzować się znacznie mniejszym ciężarem właściwym od stali i żeliwa oraz odpowiednimi właściwościami mechanicznymi w temperaturze pokojowej i podwyższonej (w temperaturze pracy silnika). W chwili obecnej najlepszymi zamiennikami wydają się być stopy aluminium i magnezu. Przewiduje się, że udział tych stopów w konstrukcji samochodu osobowego w roku 2030 będzie stanowił 30%, przy czym udział stopów aluminium w roku 2020 będzie wynosił 260 kg/ samochód.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 127 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP