PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Również w motoryzacji przyjęto jako ocenę szkodliwości dla środowiska danego typu silnika wielkość emisji CO2 w powiązaniu z ilością kilometrów. Opracowywane od wiele lat normy zanieczyszczenia spalin z pojazdów kładły główny nacisk na ograniczenie emisji CO2. Na tej podstawie uznano, że silniki Diesla są bardziej ekologiczne, bo spalają około 20% mniej paliwa i dzięki temu emitują mniej CO2. Jednak w ostatnich latach okazało się, że mimo iż silniki Diesla spalają mniej paliwa, to ich spaliny są znacznie groźniejsze, szczególnie dla człowieka niż spaliny z silników benzynowych, a to głównie za sprawą tlenku azotu (IV) NO2, którego stężenie w spalinach silnika Diesla jest 4-krotnie większe niż w spalinach silnika benzynowego oraz cząstek stałych2.

Można powiedzieć, że CO2 szkodzi środowisku, a NO2 bezpośrednio człowiekowi.

Dlatego w pierwszej kolejności podjęto działania mające na celu zmniejszenie udziału samochodów z silnikami Diesla. Pod groźbą unijnych kar rządy kolejnych państw zaostrzają kurs wobec Diesli [8]. Służą temu działania podejmowane przez władze dużych miast europejskich m.in. zakazy wjazdu (np. Paryż) lub obłożenie dodatkowymi opłatami (np. Londyn) tego typu samochodów.

Wpływ transportu na środowisko i zdrowie ludzi

Normy w zakresie emisji spalin. Transport jest też głównym udziałowcem w emisji do powietrza innych, poza gazami cieplarnianymi, zanieczyszczeń: NOx, NM LZOs (niemetanowe lotne związki organiczne) i cząstki stałe (PM10 and PM 2,5).

Co prawda w okresie 2000-2012 emisja z transportu tlenków NOx i PM
Regulacje w zakresie dozwolonych limitów emisji szkodliwych substancji takich, jak NOx, cząstki stałe PM, węglowodory HC oraz tlenek węgla CO, występujących w większości pojazdów mechanicznych sprzedawanych na ternie UE, są ujęte przez normy EURO.

Samochód osobowy sprzedawany w 2013 roku średnio emitował do środowiska 126,7 g CO2 na 1 kilometr (g CO2/km), co już było poniżej dopuszczalnej wartości 130 g CO2/km, która powinna być osiągnięta do 2015 roku. Podobnie każdy sprzedany samochód typu van do roku 2017 musi osiągnąć emisję poniżej 175 g CO2/km. Dla nowych lekkich samochodów dostawczych zakładany poziom emisji CO2 od roku 2020 wynosi 147 g CO2/km.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

21 115 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

726 715 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP