PARTNER PORTALU partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami (od dnia 01.10.2008 r.) silniki Diesla są objęte normą EURO 5, która gwałtownie obniżyła emisję szkodliwych tlenków azotu (NOx) o 60% [9]. Od początku 2014 roku (w zakresie homologacji) oraz od 1 września 2015 (w zakresie rejestracji oraz sprzedaży nowych typów pojazdów) obowiązuje norma EURO 6, ustanowiona już w 2008 roku przez Parlament Europejski, która ogranicza emisję NOx o kolejne 80%. Po 1 września 2015 r. nowo wyprodukowane samochody, bez względu na rodzaj silnika, muszą spełniać wymagania EURO 6 (tabela 1)3,4.

Samochody z silnikami Diesla wymagają odpowiednio dostosowanego układu oczyszczania spalin, który pozwala im osiągać emisje tlenków azotu niższe od wartości granicznych przewidzianych w normie EURO 6. Niestety, im auto cięższe tym układ oczyszczania spalin droższy. W przypadku pojazdu o wadze do 1700 kg, wymagania normy pomaga spełnić niedrogi katalizator zasobnikowy NOx.

Natomiast dla cięższych aut z silnikiem Diesla jedynym rozwiązaniem w zakresie redukcji zanieczyszczeń jest technologia SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna). Technologia ta bazuje na metodzie NOXy® (inaczej AdBlue®) umożliwiając spełnienie restrykcyjnych wymogów UE w zakresie limitu NOx. Pojazdy wyposażone w technologię SCR zaopatrzone są w dodatkowy zbiornik, z którego roztwór AdBlue podawany jest pod wysokim ciśnieniem do katalizatora gazów wydechowych. Technologia upowszechniona została w silnikach wysokoprężnych pojazdów ciężarowych i autobusów. W ostatnim czasie systemy SCR wprowadzane są także do lokomotyw spalinowych, statków, maszyn rolniczych i budowlanych. Mechanizm działania systemu sprowadza się do redukcji tlenków azotu do azotu oraz wody w postaci pary wodnej.

W ramach ograniczenia emisji zanieczyszczeń do środowiska, stopniowej ewolucji podlegają również paliwa silnikowe. Na przestrzeni ostatnich lat radykalnemu zmniejszeniu ulega zawartość siarki w paliwach. W 2000 r. maksymalna zawartość siarki w oleju napędowym mogła wynosić 300 ppm (parts per million - części na milion), a w benzynie 150 ppm. W 2005 r. limity te ograniczono już do 50 ppm dla obu nośników energii. Od 2009 r. maksymalna zawartość siarki w obu paliwach jest ograniczona do 10 ppm. Dość kłopotliwym paliwem jest pod tym względem LPG, do którego nawaniania używa się związków na bazie siarki.

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

31 127 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

738 933 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 883 ofert w bazie

2 782 263 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP