PARTNERZY PORTALU partner portalu wnp.pl
partner portalu wnp.pl
Menu

wnp.pl - portal gospodarczy

Szukaj

Czy można pogodzić rozwój motoryzacji z ograniczeniem zanieczyszczenia środowiska?

Autor: ANGELIKA KMITA, MARIUSZ HOLTZER
03-04-2016 14:29 |  aktualizacja: 03-04-2016 14:35

Rozwój motoryzacji z pewnością stanowi ważną siłę napędową dla odlewnictwa. Ale z drugiej strony, wzrost produkcji samochodów skutkuje pogorszeniem stanu środowiska, szczególnie dotyczy to powietrza.

Szkodliwość spalin z silników Diesla. Spaliny z silników Diesla są to mieszaniny kilkuset związków chemicznych, powstających w wyniku niedoskonałego spalania oleju napędowego, a także zawartych w nich modyfikatorów i zanieczyszczeń. Te niepożądane produkty spalania wydzielają się do atmosfery w postaci gazów i par, jak również w postaci cząstek stałych. W skład fazy gazowej wchodzą węglowodory alifatyczne i ich nitrowe pochodne, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne o niskim ciężarze cząsteczkowym, takie jak naftalen, acenaftalen, antracen, fluoren i fluoranten oraz główne składniki: tlenki azotu5 (produkty uboczne spalania) i tlenek węgla (produkt niezupełnego spalania). Głównym składnikiem cząstek stałych6 jest węgiel elementarny (pierwiastkowy), na powierzchni którego są zaadsorbowane związki organiczne i nieorganiczne, głównie siarczany.

Spaliny silnika Diesla są przyczyną zarówno ostrych, jak i przewlekłych szkodliwych zmian w układzie oddechowym, głównie w postaci astmy oraz w układzie sercowo‐naczyniowym. Są też czynnikiem mutagennym i rakotwórczym

W literaturze najwięcej danych potwierdza zależność między występowaniem nowotworów złośliwych płuc a narażeniem na te spaliny. Prawdopodobnie główną przyczyną nowotworów płuc, przede wszystkim gruczolaków, są przedostające się do strefy wymiany gazowej płuc submikronowe cząstki stałe spalin, na których powierzchni są zaadsorbowane substancje chemiczne, m.in. mutagenne i rakotwórcze, w tym wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne i ich nitrowe pochodne rozpuszczalne w rozpuszczalnikach organicznych oraz lipidowych składnikach surfaktantów płucnych ssaków. Cząstki te łatwo się wchłaniają i gromadzą w pęcherzykach płucnych.

Jak wykazały badania uczonych z Uniwersytetu w Utrecht w Holandii, przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych i w Wielkiej Brytanii, ponad 6% przypadków raka płuc może być spowodowana przez spaliny z silników wysokoprężnych.

Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła, że spaliny z silników Diesla powodują raka płuc i przyczyniają się do raka pęcherza dużo bardziej niż spaliny z aut benzynowych [8].

KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze komentarzy! Twój może być pierwszy. Wypowiedz się!

SUBSKRYBUJ WNP.PL

NEWSLETTER

Najważniejsze informacje portalu wnp.pl prosto do Twojej skrzynki pocztowej

Wnp.pl: polub nas na Facebooku


Wnp.pl: dołącz do nas na Google+


POLSKA I ŚWIAT

20 913 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

727 894 ofert w bazie

POLECANE OFERTY

5 999 ofert w bazie

2 782 262 ofert w bazie


397 662 ofert w bazie

GORĄCE KOMUNIKATY

Wyszukiwanie zaawansowane
  • parking
  • bankiet
  • catering
  • spa
  • klub
  • usługi
  • rekreacja
  • restauracja
467 ofert w bazie

POLECAMY W SERWISACH GRUPY PTWP